موجودی كه برای زنده ماندن به اكسیژن نیازی ندارد!

موجودی كه برای زنده ماندن به اكسیژن نیازی ندارد! لینك بگیر: انگلی كه ماهی سالمون را مسموم می كند، می تواند بدون نیاز به اكسیژن به زندگی خود ادامه دهد.


به گزارش لینك بگیر به نقل از ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، استنشاق اكسیژن، یكی از اساسی ترین نیازهای موجودات چندسلولی است؛ اما پژوهشگران، موجودی را یافته اند كه برای تنفس به اكسیژن نیازی ندارد.
بگفته پژوهشگران، این موجود كه نوعی انگل است، توانایی استفاده از اكسیژن را ندارد. این انگل، ماهی سالمون را مسموم می كند و انرژی مورد نیاز خودرا بدون اكسیژن به دست می آورد. در حقیقت انرژی مورد نیاز این انگل، از بدن میزبان دزدیده می شود.
باور پژوهشگران این بود كه همه گیاهان و حیوانات، از اكسیژن برای تولید سوختی موسوم به "آدنوزین تری فسفات" (ATP) استفاده می نمایند كه به تقویت پردازش سلولی می پردازد. تولید این سوخت، در ساختاری موسوم به "میتوكندری" (Mitochondria) رخ می دهد.
هر میتوكندری علاوه بر ژنوم موجود در هسته سلول، ژنوم مخصوص به خودرا دارد؛ اما هنگامی كه پژوهشگران، توالی DNA این انگل موسوم به "Henneguya Salminicola" را بررسی كردند، متوجه شدند كه در اشتباه بوده اند؛ برای اینكه نتوانستند هیچ اثری از DNA میتوكندری پیدا كنند.
پژوهش های بیشتر، یافته های به دست آمده را تایید نمود. هنگامی كه پژوهشگران با رنگ آبی فلورسنت به بررسی این انگل پرداختند، هیچ اثری از DNA در هسته سلول ها مشاهده نشد.
از آنجائیكه سلول های انگل، ساختار مشابه میتوكندری را ندارند، نمی توانند آنزیم های مورد نیاز برای به كار بردن اكسیژن را برای تولید آدنوزین بسازند.
هنوز معین نمی باشد كه چرا این انگل، توانایی استفاده از اكسیژن را از دست داده است. این احتمال وجود دارد كه انگل طی چرخه زندگی خود، درون بدن یك كرم زنده ساكن شده و مجبور به استفاده از اكسیژن نبوده است.
بااینكه این انگل برای انسان مضر نمی باشد، اما یك مشكل بزرگ برای كسانی بشمار می رود كه به كار پرورش ماهی مشغول هستند؛ برای اینكه می تواند نقاط سفیدی روی بدن ماهی به وجود بیاورد و به عفونت آن منجر شود.
این پژوهش، در مجله "PNAS" به چاپ رسید.




منبع:

1398/12/06
16:00:29
5.0 / 5
3903
تگهای خبر: انرژی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
سئوی سایت با بک لینک دائمی ارزان
linkbegir.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لینك بگیر محفوظ است

لینك بگیر

بک لینک ارزان و رپورتاژ آگهی