كبگانیان خبرداد:

تصویب بخشی از اهداف كلان سند ملی توسعه زیست فناوری

تصویب بخشی از اهداف كلان سند ملی توسعه زیست فناوری لینك بگیر: تهران- دبیر شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور از بررسی سند ملی توسعه زیست فناوری كشور در این ستاد و تصویب بخش هایی از آن اطلاع داد.


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، منصور كبگانیان شامگاه سه شنبه در انتها جلسه صد ودوم ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور با اشاره به بررسی سند ملی توسعه زیست فناوری در این جلسه اظهار نمود: كلیات سند بررسی و وارد اهداف كلان سند شدیم؛ این اهداف شامل كسب رتبه برتر در میان ۱۰ كشور جهان، تثبیت رتبه اول در توسعه فناوری های زیستی در منطقه و كسب رتبه شایسته بین ۵ كشور در آسیا به تصویب رسید.
وی ادامه داد: تولید ۵۰ هزار شغل مربوط در حوزه زیست فناوری، دستیابی به ۳ درصد بازار جهانی در این بخش هم یكی از اهداف بود كه البته این بند مورد مناقشه قرار گرفت زیرا این بازار سنگین و دسترسی به آن دشوار است، در نهایت جمع بندی شد چون این عدد در نقشه جامع علمی كشور مصوب سال ۹۱ تصویب شده است نباید ان را تغییر دهیم.
وی خاطرنشان كرد: اگر به دلیل عملكرد ضعیف مسئولان یا كمبود بودجه دستیابی به این اهداف محقق نشود شورای عالی انقلاب فرهنگی باید اهداف خویش را رصد و دلایل جلو یا عقب بودن از هدف را به جامعه اعلام می كند.
دبیر شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور تصریح كرد: كسب جامعیت نظری، فقهی و حقوقی در حوزه زیست فناوری در جهان است كه جهانیان انتظار دارند در این حوزه مرجعیت خویش را حفظ كند.
وی اظهار داشت: همینطور برخی از اهداف و اولویت های بخشی این سند بررسی شد؛ زیست فناوری پزشكی جایگزینی برخی اقلام زیستی وارداتی با تولید داخلی، واكسن های جامع ایمن سازی و تولید واكسن های بیماری های غیرواگیردار و روش های تشخیصی مبتنی بر روش های زیستی به تصویب رسید.
كبگانیان تصریح كرد: همینطور در زیست فناوری صنعت هم به ۶ محور و هدف همچون تولید فراورده های زیستی اولویت دار در جهت سلامت كشور، توسعه فناوری و انرژی های نو با سوخت های زیستی، تولید پروتئین با روش های زیستی و فراورده های شیمیایی و تولید پلیمر با فناوری زیست پرداخته و تصویب گردید.
عضو هیات علمی دانشگاه امیركبیر تصریح كرد: در حوزه كشاورزی هم بحث مفصلی داشتیم؛ ۷ محور پیشنهاد شده بود و ۲ محور از این بحث در حوزه تراریخته بود و این محورها در جلسه دیگری مستقل می پردازیم و بقیه موارد شامل زیست مهارگرها در كنترل تلفیقی آفات و بیماری ها، استفاده از گیاهان كشت بافتی، استفاده از زیست فناوری در اصلاح نژاد، استفاده از روش های مولكولی در تشخیص بیماری ها و استفاده از واكسن های نوتركیب در بیماری های طیور و آبزیان تصویب گردید كه مقرر است این دو هدف با هماهنگی كارشناسان پزشكی بیشتر بررسی شود.
وی ادامه داد: حوزه زیست فناوری در محیط زیست به جلسه بعد موكول شد و راهبردها و اقدامات ملی این سند هم در جلسه آتی بررسی خواهد شد.
كبگانیان همینطور در پاسخ به سوالی در مورد اهمیت سند آمایش آموزش عالی كشور اظهار داشت: آمایش باید با شناختی از خصوصیات آموزش عالی كشور انجام شود؛ باید كمیسیون آمایش آموزش عالی در ستاد نقشه جامع علمی كشور تشكیل گردد و جلسات این كمیسیون بزودی با حضور وزرای علوم و دیگر وزرا بزودی برگزار می گردد.
علمی**۹۱۵۷**1440
خبرنگار: منصوره شوشتری** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
لینك بگیرelm@
https: //telegram.me


1396/11/25
13:13:34
5.0 / 5
4819
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
سئوی سایت با بک لینک دائمی ارزان
linkbegir.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لینك بگیر محفوظ است

لینك بگیر

بک لینک ارزان و رپورتاژ آگهی