تصویر بیشتر از ۴ و چهار دهم میلیون کهکشان در یک نقشه جدید

تصویر بیشتر از ۴ و چهار دهم میلیون کهکشان در یک نقشه جدید به گزارش لینک بگیر به تازگی یک گروه بین المللی از ستاره شناسان از تلسکوپ رادیویی ˮآرایه فرکانس پایینˮ(LOFAR) برای ثبت جزئیات جهان بهره برده اند.

به گزارش لینک بگیر به نقل از ایسنا و به نقل از تی ای، گروهی از دانشمندان بین المللی با استفاده از تلسکوپ رادیویی بزرگ "آرایه فرکانس پایین"، بیشتر از یک چهارم آسمان شمالی را نقشه برداری کرده اند. این نقشه یک تصویر رادیویی از بیشتر از ۴.۴ میلیون جرم از جهان ما را نشان داده است.
بیشتر این اجرام در فاصله میلیاردها سال نوری از ما قرار دارند. آنها یا کهکشان یا ستاره های جدید به سرعت درحال رشد هستند. اجرام نادرتری که کشف شده اند شامل گروههای برخوردی از کهکشان های دور دست و ستارگان شراره دار کهکشان راه شیری هستند.
ستاره شراره دار(Flare star) نوعی ستاره متغیر است. این ستارگان به علت شراره هایی که روی سطح آنها وجود دارند، به صورت متناوب روشن و خاموش می شوند.
دانشمندان این نقشه را با استفاده از الگوریتم های پیشرفته پردازش داده کامپیوتر های با عملکرد و سرعت بالا در سرتاسر اروپا تهیه کردند. آنها برای انجام این کار ۳۵۰۰ ساعت مشاهدات و هشت پتابایت داده را پردازش کردند.
بعد از انتشار داده ها، میلیونها جرم که تابحال با هیچ تلسکوپی رصد نشده بودند، دیده شدند. حدودا چهار میلیون جرم در طول موج های رادیویی کشف شده اند.
"تیموتی شیمول"(Timothy Shimwell) ستاره شناس دانشگاه لیدن اظهار داشت: کار بر روی این پروژه بسیار هیجان انگیز است. هر بار که ما یک نقشه ایجاد می نماییم، با دنیایی پر از اکتشافات و اجرامی که قبلا توسط چشم انسان دیده نشده است، مواجه می شویم.
کاوش پدیده های ناآشنا که در جهان رادیویی پرانرژی می درخشند، تجربه ای باورنکردنی است و تیم ما از این که می تواند این نقشه ها را به صورت عمومی منتشر کند، هیجان زده است. این نسخه تنها ۲۷ درصد از کل بررسی است. ما پیشبینی می نماییم که در آینده این امر به پیشرفت های علمی بیشتری همچون بررسی چگونگی رشد بزرگ ترین ساختارهای کیهان، چگونگی شکل گیری و تکامل سیاه چاله ها و فیزیک حاکم بر تشکیل ستارگان در کهکشان های دور منجر خواهد شد.

1400/12/07