از سوی مركز ماهر؛

دستورالعمل اقدامات پیشگیرانه از نشت اطلاعات سازمان ها منتشر گردید

دستورالعمل اقدامات پیشگیرانه از نشت اطلاعات سازمان ها منتشر گردید به گزارش لینك بگیر مركز ماهر با بیان اطلاعیه ای در ارتباط با روند افشای داده های سازمانها و كسب وكارها در فضای مجازی، دستورالعمل اقدامات پایه ای جهت جلوگیری از نشت اطلاعات سازمان ها و كسب وكارها را منتشر نمود.


به گزارش لینک بگیر به نقل از مهر، هفته گذشته فعالان امنیت سایبری از افشای پایگاه اطلاعات هویتی کاربران برخی سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی خبر دادند که این اطلاعات در فضای مجازی در حال خرید و فروش است. در همین حال اواسط فروردین ماه هم نشت اطلاعات شناسنامه ای ۸۰ میلیون کاربر ایرانی از راه سرورهای سازمان ثبت احوال و وزارت بهداشت، افشای بانک اطلاعاتی حاوی اطلاعات شمار زیادی از کاربران ایرانی تلگرام و شماری از کاربران یکی از بازارهای ایرانی نرم افزارهای آیفون، خبرساز شده بود. در این راستا مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای کامپیوتری اعلام نمود: در هفته های اخیر، موارد گوناگونی از نشت اطلاعات مختلف از پایگاه های داده شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی در فضای مجازی منتشر گردید. این موارد در کنار سایر نمونه هایی که به صورت خصوصی و مسئولانه به این مرکز گزارش می شوند و یا در رصدهای مداوم کارشناسان مرکز ماهر شناسایی می شوند، عموما متاثر از لیست مشترکی از خطاها و ضعف های امنیتی در پیاده سازی و تنظیمات است. این ضعف ها سبب می شوند در بعضی موارد دسترسی به داده های سازمان ها و کسب و کارها حتی احتیاج به دانش پایه ای هک و نفوذ نداشته باشد و با یکسری بررسی ها و کاوشهای ساده داده ها افشا می شوند. بیانیه مرکز ماهر درباره افشای داده های شهروندان مرکز ماهر پیرو پرسش هایی که در مورد اخبار مربوط به افشاء داده های شهروندان مطرح شده با انتشار اطلاعیه ای به نکات زیر اشاره کرد: - ارتقا هر سیستمی، همچون امنیت و حفاظت از داده های شهروندان نیازمند دریافت بازخوردها و تصحیح آن سیستم است. همینطور مطالبه گری صحیح، نقطه آغازین بهبود و اصلاح هر سیستمی است. - مطابق بند ۵-۱ نظام ملی مقابله با حوادث فضای مجازی کشور، «مسئولیت پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی هر دستگاه، بر عهده بالاترین مقام آن دستگاه خواهد بود.» بدین سان مسئولیت اصلی در پاسخ به سوالات امنیت بانکهای داده و اطلاعات، در وهله اول بر عهده بالاترین مسئول دستگاه است. - مرکز ماهر بر مبنای چارچوب های قانونی و مأموریت های محوله، گزارش خویش را در مورد حوادث، صرفاً برای مقامات مسئول ارسال می کند؛ هر چند بعد از اتمام بحران این مرکز این حق را برای خود قائل است تا به تدوین گزارش هایی عمومی (با حفظ امنیت و حریم خصوصی داده ها ) اقدام کند؛ تا بعنوان وظیفه ذاتی هر جزء از سیستم، با عرضه بازخوردهای مناسب گامی جهت ارتقاء و بهبود نظام حکمرانی داده بردارد. - مرکز ماهر به این اصل اعتقاد دارد که مقابله با آن دسته از حوادث فضای مجازی کشور که منجر به افشاء داده های شهروندان می شود، باید به صورت متمرکز و کاملا تخصصی، صرفاً به یک مرکز مستقل دولتی واگذار شود تا امکان بررسی مستقل، بدون جانبداری، همراه با واکنش سریع و همینطور ایجاد زمینه مناسب برای اطلاع رسانی بموقع و باکیفیت همراه با انباشت دانش امنیت داده برای حفظ منافع ملی فراهم آید. - مرکز ماهر بر مبنای وظایف ذاتی و قانونی خود موارد گوناگونی از این دست را همواره کشف و یا از افراد دلسوزی که به صورت مسئولانه و صادقانه اطلاع رسانی می کنند دریافت می کند. تمام این موارد بعد از بررسی های فنی جهت راستی آزمایی و استخراج شواهد و راهکار مقابله بر مبنای چارچوب های قانونی به صورت محرمانه به صاحبان سرویس ها و داده ها اطلاع رسانی می شود و تلاش دارد تا در صورت نیاز برای مقابله با آن اقدام عملیاتی مناسب انجام دهد. - دعوت همیشگی مرکز ماهر از تمام متخصصان و کارشناسان امنیت سایبری این است که در صورت مشاهده هرگونه افشاء غیرمجاز یا صدمه پذیری در سامانه های بومی آنرا از راه کانال های ارتباطی مرکز ماهر اطلاع رسانی کنند. طبیعتا اعلام عمومی یک داده افشا شده یا یک صدمه پذیری امنیتی از راه رسانه و شبکه های اجتماعی بدون اطلاع قبلی به خود قربانی یا به نهادهای مسئول مانند مرکز ماهر یا مرکز افتای ریاست جمهوری، حرکت سازنده و همراه با مسئولیت اجتماعی محسوب نمی گردد. - به سازمان ها و دستگاه های مختلف یادآور می شود که «سکوت، پاسخ گویی مناسب نیست؛ بلکه تنها سرمایه اجتماعی را کاهش می دهد»؛ هرچند شهروندان و مطالبه گران از مرجع پاسخ گویی آگاهی نداشته باشند. دستورالعمل اقدامات پیشگیرانه از نشت اطلاعات در فضای مجازی در همین حال این مرکز با انتشار دستورالعمل اقدامات پایه ای جهت جلوگیری از نشت اطلاعات سازمان ها و کسب و کارها در فضای مجازی و ارتقای سطح امنیت و حفاظت از حریم خصوصی سامانه ها، به نکات زیر تاکید کرده است: - عدم اتصال مستقیم پایگاه های داده به صورت مستقیم به شبکه اینترنت تا حد امکان لازم است دسترسی مستقیم به پایگاه های داده از راه اینترنت برقرار نشود. یکی از مواردی که سبب این اشتباه بزرگ می شود روال پشتیبانی شرکت های عرضه دهنده راهکارهای نرم افزاری کاربردی است که برای انجام پشتیبانی ۲۴*۷، مشتریان خویش را اجبار به برقراری دسترسی مستقیم راه دور از بستر اینترنت به بانکهای اطلاعاتی می کنند. در صورت اجبار شرکت ها و سازمان ها به این مسئله، این دسترسی حتما باید روی یک بستر امن و با استفاده از VPN ایجاد شود. - دقت در راه اندازی پایگاه های داده بخصوص انواع پایگاه های داده NoSQL و اطمینان از عدم وجود دسترسی حفاظت نشده لازم به توجه است خیلی از موارد نشت اطلاعات مربوط به پایگاه های داده ای است که به صورت موقت و جهت انجام فعالیتهای موردی و کوتاه مدت به راه افتاده است. لازم است اهمیت و حساسیت این نوع پایگاه های داده هم تراز پایگاه های اصلی درنظر گرفته شود. - بررسی و غیرفعال سازی قابلیت Directory Listing غیرضروری در سرویس دهنده های وب جهت پیشگیری از دسترسی به فایل ها دقت در وضعیت دسترسی به دایرکتوری های محل بارگذاری داده ها و اسناد توسط کاربران وب سایت نظیر دایرکتوری های uploads و temp و.... علاوه بر ضرورت کنترل دسترسی ها و غیرفعالسازی قابلیت directory listing، لازم است تا حد امکان این اسناد به محل دیگری منتقل شده و از دسترس بیرون بروند. - سرویس دهنده رایج و پرکاربرد Microsoft Exchange و Microsoft Sharepoint و Zimbra با عنایت به انتشار عمومی صدمه پذیری های حیاتی و اکسپلویت های مربوطه طی یکسال گذشته مورد سواستفاده جدی قرار گرفته اند. در صورت استفاده از این سرویس دهنده ها لازم است نسبت به بروز بودن آنها و نصب تمام وصله های امنیتی انتشار یافته اطمینان حاصل شود. - از عدم دسترسی مستقیم از راه اینترنت به هرگونه سرویس مدیریتی نظیر RDP، iLO، کنسول مدیریت vCenter و ESX، کنسول مدیریت فایروال و... اطمینان حاصل کنید. این دسترسی ها لازم است از راه سرویس VPN اختصاصی و یا بر مبنای آدرس IP مبدا مجاز محدود شوند. - از نگهداری هرگونه نسخه پشتیبان از سیستم ها روی سرور وب خودداری کنید - جهت اطمینان از عدم وجود دسترسی به سرویس ها و سامانه ها به صورت ناخواسته، نسبت به اسکن ساده سرویسهای فعال روی بلوک های IP سازمان خود به صورت مداوم اقدام نموده و سرویسهای مشاهده شده غیرضروری را از دسترسی خارج کنید این موارد به هیچ عنوان جایگزین فرآیندهای کامل امن سازی و ارزیابی امنیتی نبوده و صرفاً برطرف کننده شماری از ضعف های جدی مشاهده شده هستند. مرکز ماهر ابراز امیدواری کرده است که صاحبان بانکهای اطلاعاتی که داده ها و اطلاعات شخصی مردم به صورت امانت در اختیار آنها است، نه تنها نسبت به حفظ این امانت و حریم خصوصی شهروندان، هم بر مبنای قانون و هم بر مبنای مسئولیت اجتماعی، حساسیت لازم را داشته باشند و با پاسخ گویی مناسب بتوانند امنیت روانی عمومی را هم فراهم آورند.

1399/02/07
18:23:34
5.0 / 5
2265
تگهای خبر: آیفون , اینترنت , تلگرام , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
سئوی سایت با بک لینک دائمی ارزان
linkbegir.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لینك بگیر محفوظ است

لینك بگیر

بک لینک ارزان و رپورتاژ آگهی