با تلاش پژوهشگران آلمانی صورت گرفت

شفاف سازی اندام های بدن برای تهیه نقشه ۳بعدی آنها

شفاف سازی اندام های بدن برای تهیه نقشه ۳بعدی آنها لینك بگیر: پژوهشگران آلمانی برای اولین بار توانستند نسبت به شفاف سازی اندام های انسان و آماده كردن آنها برای ارائه یك نقشه سه بعدی اقدام نمایند.


به گزارش لینك بگیر به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، پژوهشگران برای اولین بار موفق شدند نسبت به شفاف سازی اندام های كامل انسانی اقدام نمایند. آنها با استفاده از تصویربرداری میكروسكوپی، ساختارهای پیچیده ای از اندام های شفاف در سطح سلولی به نمایش گذاشتند. نقشه اندام ها می تواند مانند قالبی برای فناوری های سه بعدی زیست چاپی عمل كند و در آینده، كمكی به ابداع اندام های مصنوعی برای بیمارانی باشد كه به پیوند اعضا نیاز دارند.
رمزگشایی پیچیدگی ساختاری اندام های انسان، همیشه یك چالش بزرگ بوده چونكه فناوری های لازم برای به تصویر كشیدن آنها در سطح سلولی وجود ندارند. پیشرفت های اخیر در شفاف سازی بافت ها، به پژوهشگران امكان داد تا اولین بینش سلولی را از اندام های موش به صورت سه بعدی به دست بیاورند اما این روش ها، برای اندام های انسانی عملی نیستند.
اندام های انسانی معمولا به خاطر تجمع مولكول های حل نشدنی همچون كلاژن داخل بافت ها سفت هستند؛ مواد شفاف كننده قدیمی كه برای شفاف سازی اندام های موش به كار می روند، كارآیی لازم را روی اندام های انسان به خصوص انسان بزرگسال ندارند.


دكتر "شان ژائو"(Shan Zhao)، دانشجوی موسسه پژوهشی "هلمهولتز زنتروم"(Helmholtz Zentrum) آلمان و نویسنده ارشد این پژوهش اظهار داشت: ما مجبور شدیم رویكرد خویش را به صورت كامل تغییر دهیم و آنرا از ابتدا آغاز نماییم تا مواد شیمیایی جدیدی برای شفاف سازی اندام های انسانی بیابیم.
پژوهشگران بعد از انجام آزمایش های طاقت فرسا، شفاف كننده ای معروف به "CHAPS" را كشف كردند كه می تواند سوراخ های كوچكی را در سراسر اندام های انسانی ایجاد كند. CHAPS، امكان نفوذ محلول های دیگر را به اندام های ضخیم انسان و تبدیل آنها به یك ساختار شفاف فراهم می آورد.


این گروه پژوهشی توانستند بعد از پیوند اندام انسان هایی كه از دنیا رفته بودند، بر چالش های تصویربرداری از اندام و تحلیل داده های گسترده حاصل از آن غلبه كنند. آنها ابتدا یك میكروسكوپ لیزری ابداع كردند كه ظرفیت بالایی دارد و می تواند از اندام های انسانی كه به بزرگی كلیه هستند، تصویربرداری كند. پژوهشگران در مرحله دوم كار خود، الگوریتم های مبتنی بر یادگیری ماشینی را ابداع كردند تا صدها میلیون سلول را به صورت سه بعدی مورد ارزیابی قرار دهند.
پژوهشگران باور دارند كه این فناوری معروف به "شانل"(SHANEL) می تواند یك فناوری كلیدی برای نقشه برداری از اندام های انسان در آینده نزدیك باشد.
این پژوهش، در مجله "Cell" به چاپ رسید.




منبع:

1398/11/27
15:18:25
5.0 / 5
4080
تگهای خبر: دانش , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
سئوی سایت با بک لینک دائمی ارزان
linkbegir.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لینك بگیر محفوظ است

لینك بگیر

بک لینک ارزان و رپورتاژ آگهی