در گفت وگو با ایسنا مطرح شد

فرهنگ سازی بر فناوری اولویت دارد، لزوم بررسی معضل كمبود آب آشامیدنی در سواحل خلیج فارس

فرهنگ سازی بر فناوری اولویت دارد، لزوم بررسی معضل كمبود آب آشامیدنی در سواحل خلیج فارس لینك بگیر: عضو هیات علمی دانشكده تكنولوژی های جدید دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اهمیت بررسی معضل كمبود آب آشامیدنی در ایران خصوصاً در سواحل خلیج فارس، اظهار داشت: ما دریا داریم، اما آب نداریم.


دكتر صادق زاده، برنده جایزه جشنواره كنز بنیاد محمد مصطفی (ص) در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: هم اكنون ۴۳۷ روستا در چابهار به وسیله تانكر آبرسانی می شوند و در بعضی نقاط حجم قابل توجهی از آب مصرفی ساكنان از آب غیر قابل شرب است. این مسائل انگیزه ای برای تحقیق در زمینه آب و محیط زیست و نمایش طرح هایی برای تهیه آب آشامیدنی شد.
وی با بیان این كه به همراه همكارانش توانسته است طی بیشتر از چهار سال سه طرح را در این زمینه عرضه كنند، اظهار داشت: ساخت دستگاهی برای تهیه آب آشامیدنی از رطوبت هوا برای مصرف خانگی یا صنعتی و تولید برق آن بوسیله امواج دریا بعنوان دو پروژه حامی محیط زیست مطرح شدند. همین طور نمایش نسل جدیدی از سیستم های آب شیرین كن به روش اسمز معكوس و استفاده از فیلترهای گرافنی نوآوری دیگری است كه عنوان شد. این سه طرح كسب مقام دوم در رقابت علمی كنز و جایزه «مصطفی» را به همراه داشت.

صادق زاده ضمن اشاره به كاربرد گسترده این فناوری در كشور برای حل مشكل تهیه آب آشامیدنی اظهار نمود: در كشورهایی همچون اسپانیا، چین و كانادا سرمایه گذاری های كلان در این زمینه صورت گرفته، بطوریكه حتی از این فناوری در تجهیزات نظامی خود بهره می برند.

عضو هیأت عملی دانشگاه علم و صنعت ایران در پاسخ به این سوال كه آیا این طرح قابلیت اجرایی شدن در سطح كشور را دارد، اظهار داشت: با وجود اینكه طرح تهیه آب از رطوبت هوا از لحاظ اقتصادی در مقابل طرح های دیگر قدرت رقابت را ندارد، اما از لحاظ محیط زیستی و حتی تأثیر در بهبود كیفیت آب برتری های زیادی دارد. برای مثال می توان به آب تولید شده مواد مفیدی همچون ویتامین های مختلف برای بهبود سبك غذای مصرف كنندگان اضافه كرد.

صادق زاده اضافه كرد: ما در حال مذاكره با مسئولین وزارت نیرو و انجام ارزیابی طرح در وزارتخانه برای كسب حمایت آنان هستیم و امیدواریم در اختتام نتیجه خوبی برای مردم داشته باشد.

وی با تاكید بر اهمیت رفع معضل آب، اظهار داشت: امروز همه می گوئیم آب در لوله ها هست و تصور نمی نماییم كه مشكل كمبود آب در آینده خیلی جدی تر خواهد شد. ما متأسفانه زمانی سراغ مشكل می رویم كه دیگر گلویمان را گرفته و حل آن بسیار دشوار شده است.

به گفته صادق زاده، فرهنگ سازی بر فناوری اولویت دارد. تا زمانی كه فرهنگ درست استفاده از آب را نداشته باشیم فناوری تنها برای زمانی موقت می تواند نتیجه بخش باشد.

وی اشاره كرد: كشورهای پیشرفته موفقیت خودرا مدیون این هستند كه دریافته اند برای راحت بودن باید سختی كشید.




1397/11/19
14:38:39
5.0 / 5
4860
تگهای خبر: تولید , سئو , سرمایه گذاری , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
سئوی سایت با بک لینک دائمی ارزان
linkbegir.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لینك بگیر محفوظ است

لینك بگیر

بک لینک ارزان و رپورتاژ آگهی