سازمان فضایی چه برنامه هایی برای كسب و كارهای فضاپایه دارد

سازمان فضایی چه برنامه هایی برای كسب و كارهای فضاپایه دارد به گزارش لینك بگیر مدیركل توسعه كسب و كارهای فضا پایه سازمان فضایی اظهار داشت: این سازمان در نظر دارد از ظرفیت انسانی شكل گرفته در دو حوزه فناوری و خدمات بهره برده و آنها را به این سمت هدایت كند كه راهكارهای خلاقانه مبتنی بر فناوری های پیشرفته را برای حل مسائل كشور پیشنهاد دهند.


دكتر شبنم یزدانی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: استفاده از تكنولوژی های فضایی قابل توسعه هستند و به صورت كلی ماهواره ها به سه بخش دسته بندی می شوند. ماهواره های سنجشی، مخابراتی و ناوبری كه سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی دو رویكرد توسعه در حوزه بالادست و پایین دستی برای آنها در نظر گرفته اند.
وی افزود: در حوزه بالا دستی كه بحث ساخت و طراحی ماهواره ها را در بر می گیرد، مطالعات و فعالیت های زیادی انجام شده است كه حاصل آن ماهواره دوستی شریف، پیام امیركبیر و ظفرعلم و صنعت هستند. در حوزه پایین دستی زمانی كه ماهواره در مدار قرار گیرد و عملیاتی شود، این سه دسته ماهواره در كنار یكدیگر زنجیره ارزش كسب و كارهای فضا پایه را تولید می كنند كما این كه هم اكنون هم در زندگی روزمره افراد تاثیر بسزایی گذاشته اند. از جی پی اس های نصب شده روی موبایل كه تبدیل به نقشه شدند و برای ما موقعیت یابی را انجام می دهند گرفته تا مباحث مهم تری مانند كشاورزی، نیرو، مدیریت بلایا، محیط زیست، بحث نفت و گاز و خدمات شهری و روستایی.

**انرژی های تجدیدپذیر
وی افزود: یكی از مهمترین جوانب استفاده از اطلاعات ماهواره ها در بحث نیرو، انرژی های تجدیدپذیر و جا یابی مناسب برای تولید نیروگاه های بادی و خورشیدی است كه با استفاده از شبیه سازی ها و اطلاعات ماهواره ای می توان نقاط بهینه را از لحاظ شرایط محیطی، اكوسیستم طبیعی، اطلاعات هواشناسی، تخمین تابش خورشید، میزان وزش باد و... تعیین كرد.
«مواردی مانند پایش وضعیت قرارگیری و ارتفاع درختان اطراف دكل ها و خطوط انتقال نیرو، میزان فرونشست زمین دراثر بلایای طبیعی، سیل و زلزله و صدمه های وارده به زیرساخت های حیاتی، پایش سلامت منابع آبریز مانند سدها و تشخی ترك های موجود در بدنه از مواردی هستند كه كسب و كارهای بخش خصوصی میتوانند با انجام آنالیزها و تامین تجهیزات لازم برای نگهداری و مدیریت زیرساخت ها به بازار وزارت نیرو ورود كنند.»

**سطح زیر كشت
یزدانی اضافه كرد: در مقوله كشاورزی می توان به عرضه داده سطح زیر كشت، داشبورد مدیریتی پایش محصولات كشاورزی، بیمه كشاورزی و مشاوره به كشاورز اشاره نمود. با وجود پیچیدگی بالای بعضی مسائل، در صورتیكه همت جدی در پیاده سازی راهكارهای فناورانه وجود داشته باشد می توان با افزایش ضریب بهره وری در مدیریت منابع طبیعی كشور نه تنها سبب كیفیت زندگی شویم بلكه به توسعه اشتغال و پیشرفت اقتصادی هم دست یابیم.

**نقش آفرینی بخش خصوصی
همچنین به گزارش مركز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات، مدیركل توسعه كسب وكارهای فضاپایه سازمان فضایی با تاكید بر اینكه بخش خصوصی همیشه در توسعه صنعت فضایی همراه ما بوده است، اشاره كرد: چون در یك دهه گذشته سیاست كلان كشور به سمت توسعه فناوری فضایی بوده، سطح همكاری ها با بخش خصوصی بیشتر در لایه های پایینی تولید فناوری و تولید زیرسیستم ها و تولید سیستم های كلی ماهواره بوده است.
وی اضافه كرد: به موازات این همكاری ها مدتی است كه در بحث كاربردها در حوزه سنجشی و در حوزه مخابراتی بخش خصوصی هرچند نسبتاً كم تعداد فعال گردیده است. با این وجود استفاده از خدمات آنها در سراسر كشور فراگیر نبوده و یا از مشتری های دولتی فراتر نرفته اند.
به گفته یزدانی، سیاست های سازمان تقریباً از یك سال قبل به این سمت و سو رفته است كه از ظرفیت نیروی انسانی شكل گرفته چه در حوزه فناوری و چه در حوزه خدمات بهره برده و آنها را به این سمت هدایت نماییم كه راهكارهای خلاقانه مبتنی بر فناوری های پیشرفته را برای حل مسائل روز و استراتژیك كشور پیشنهاد بدهند كه خوشبختانه تابحال با استقبال خوبی هم مواجه شده ایم.

**برنامه ریزی برای توسعه كسب وكارهای فضاپایه
وی با تاكید بر اینكه طی یك سال قبل برنامه مفصلی برای توسعه كسب وكارهای فضاپایه تدوین شده است، اظهار داشت: در این راستا نخستین گام این است كه استفاده از فناوری فضایی و كاربرد داده های ماهواره ای را به جامعه و مخاطبان خاص آن معرفی و به موازات آن، نیازمندی های موجود در سطح كلان را شناسایی نماییم و این نیازمندی ها را در اختیار این نوآوران و خلاق ها بگذاریم تا بتوانند به یك فرصت تجاری با عرضه یك چاره مبتنی بر تكنولوژی فضایی تبدیل كنند.
وی اضافه كرد: به صورت مثال در حوزه كشاورزی هم اكنون از بحث تولید تا توزیع مشكلات عدیده ای وجود دارد. در بحث تولید و كشاورزی دقیق و علمی، تكنولوژی و داده های فضایی می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

** كشت بهینه
یزدانی با اشاره به اینكه داده های فضایی در حوزه كشاورزی چندین سطح را هم پوشش می دهد، افزود: از سطح كلان كه پایش سطح زیر كشت یك محصول است تا سطح مشاوره به كشاورزان در اصلاح الگوی كشت و در واقع مدیریت مزرعه كه می تواند منجر به كشت بهینه و در واقع ارتقا كیفیت شود، فعالان كسب وكارهای فضایی می توانند ورود كنند و با استفاده از داده های ماهواره ای كه ما در اختیارشان می گذاریم به عرضه خدمات بپردازند.
مدیركل توسعه كسب وكارهای فضاپایه سازمان فضایی تاكید كرد: این اتفاق دور از ذهن نیست، هم اكنون خیلی از كشورهای اروپایی مثل هلند از تكنولوژی های فضاپایه به وفور استفاده می نمایند و در همین راستا استارتاپ های زیادی در سراسر قاره اروپا شكل گرفته است كه به كشاورزان عرضه خدمت و مشاوره می دهند.

**كمك به استارتاپ ها
وی در ادامه با تاكید بر این كه در جهت پشتیبانی از كسب وكارهای فضاپایه هم اكنون تا جایی كه امكان دارد سازمان فضایی خیلی از داده های مورد نیاز را به صورت مجانی در اختیار می گذارد اظهار داشت: البته تنها داده های ماهواره ای نیست كه می تواند به این استارتاپ ها كمك نماید. داده های دیگری از قبیل داده های هواشناسی و داده هایی كه می تواند با استفاده از پهپاد تهیه شود و یا داده های زمینی جزو لاینفك این زنجیره است. خصوصاً داده های خاك و داده هایی كه مربوط می گردد به وضعیت تركیبی خاك، كه اگر وجود نداشته باشند فعالان این حوزه در زمینه مشاوره به كشاورزان نمی توانند ورود كنند.
یزدانی اضافه كرد: چون دستیابی به این اطلاعات نیازمند صرف هزینه های هنگفت است و این یك مسئله زیرساختی شمرده می شود، لازمه اش این است كه دولت بعنوان حوزه بالادستی ورود كند و نقص اطلاعاتی كه این وسط وجود دارد را رفع كند تا استارت آپ های فعال در زمینه عرضه مشاوره به كشاورزان بر اساس این اطلاعات بتوانند یك زنجیره كامل را شكل بدهند.

**حوزه های متنوع
مدیركل توسعه كسب وكارهای فضاپایه سازمان فضایی افزود: البته در حوزه های همچون شهر هوشمند و اینترنت اشیا و بحث مدیریت بلایای طبیعی، هواشناسی، پایش جنگل ها، دریاها و شیلات، حوزه نفت، گاز و نیرو هم از دیگر مواردی است كه فعالان و علاقه مندان در حوزه كسب وكارهای فضاپایه می توانند ورود كنند و سازمان فضایی هم طبق برنامه هایی كه برای این كسب وكارها دیده است، حتی المقدور به تسهیل گری می پردازد.
وی در ادامه با تاكید بر لزوم تحریك تقاضا جهت استفاده از داده های فضایی اظهار داشت: این اقدامی است كه اتفاقاً وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فضایی به طورجدی در دستور كار قرار داده و در همین راستا جلسات مستمری اخیرا در سطح وزرا برگزار گردید و تلاش می نماییم درباره لزوم بهره گیری از داده های فضایی و اینكه چقدر استفاده از تكنولوژی فضایی می تواند در تصمیم سازی برای دولتمردان واجب باشد فرهنگ سازی و اطلاع رسانی نماییم.

**ضرورت استفاده از داده های فضایی
یزدانی اضافه كرد: سیاست سازمان گسترده تر كردن و عمق دادن به بحث لزوم استفاده از داده های فضایی است كه در این راستا ورود بخش خصوصی و كسب وكارهای فضاپایه می توانند نقش موثری ایفا كنند. این ورود و حضور درواقع می تواند كل كشور را به استفاده بیشتر و بهینه تر از تكنولوژی ماهواره ای تحریك كند.
وی افزود: در همین راستا ما چندین رویداد از سمینارهای دانشگاهی در سراسر كشور تا رویدادهای استارتآپی كه نمونه آن مهرماه امسال در هفته جهانی فضایی، برگزار كردیم كه به واسطه همین رویدادها استارت آپ های زیادی مراجعه نموده اند كه حالا آنها برای ما تبدیل گشته اند به یك جامعه آماری تا برنامه خودمان را روی آنها آزمایش نماییم و بازخورد بگیریم كه بهینه ترین برنامه ممكن در حوزه توسعه كسب وكارهای فضاپایه اتفاق بیفتد.
مدیركل توسعه كسب وكارهای فضاپایه سازمان فضایی بابیان اینكه شناسایی نیازمندی ها بخصوص توجه به منابع موردنیاز جهت راه اندازی و توسعه كسب وكارهای فضاپایه از اولویت های ما شمرده می شود اظهار داشت: در همین راستا برای كمك به استارت آپ های حوزه كشاورزی خوشبختانه صندوق توسعه و پشتیبانی از پژوهش در حوزه كشاورزی پا پیش گذاشتند و تفاهم نامه ای با سازمان فضایی به امضا رساند و مقرر شد استارت آپ هایی را كه با ما همكاری می كنند به این صندوق معرفی نماییم تا از خدمات تسهیلاتی آنها استفاده كنند. همینطور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وام وجوه اداره شده خویش را برای توسعه كسب وكارهای فضاپایه در اختیار تیم ها و شركت های بزرگ می گذارد.
یزدانی اضافه كرد: ولی بحث مهم تر و شاید گپ بزرگ تری كه این وسط وجود دارد نه بحث مالی بلكه توانمندسازی افراد در صنعت فضایی است. توانمندسازی در این حوزه هم بازمی گردد به دانشگاه ها و مراكز علمی، تحقیقاتی و آموزشی كه ضروری می باشد آنها به طورجدی وارد این عرصه شوند. سازمان در حال مذاكره با مراكز دانشگاهی است و در همین راستا هم تفاهم نامه ای با وزارت علوم به امضا رسید.
علمی*م.ش*


1397/10/19
14:42:57
5.0 / 5
4523
تگهای خبر: ارتباطات , ارتباطات و فناوری اطلاعات , انرژی , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
سئوی سایت با بک لینک دائمی ارزان
linkbegir.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لینك بگیر محفوظ است

لینك بگیر

بک لینک ارزان و رپورتاژ آگهی