اقتصاد دانش بنیان زیربنای توسعه متكی به توان داخلی

اقتصاد دانش بنیان زیربنای توسعه متكی به توان داخلی لینك بگیر: كرج - اقتصاد دانش بنیان با ارتقای كیفیت تولید شاخصه اصلی توسعه پایدار متكی به درون به حساب می آید كه تولیدات این حوزه می تواند نقش موثری را در استقلال و خودكفایی هرچه بیشتر كشور و تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم آورد.


به گزارش لینك بگیر به نقل از ایرنا، اقتصاد دانش بنیان اقتصادی می باشد كه به صورت مستقیم بر اساس تولید، توزیع، مصرف دانش و اطلاعات قرار گرفته و محور تحقق اقتصاد مقاومتی به حساب می آید.
این نوع اقتصاد سخن از فراوانی منابع دارد چون كه اساس آن بر پایه دانش است و می تواند بارها مصرف شده و با تبدیل كالا به دانش چرخه اقتصاد داخلی را شتاب دهد.
یكی از مهم ترین محورهایی كه در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از جانب مقام معظم رهبری به آن توجه خاصی شده، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان است كه این نوع اقتصاد برای كشور اقتدار همه جانبه را به همراه دارد.
استان البرز هم با سه هزار و 500 واحد صنعتی و تولیدی دارای ظرفیت های قابل توجهی است كه می تواند در بستر اقتصاد مقاومتی با تاكید بر اقتصاد دانش بنیان گام های موثری در دستیابی به آن بردارد.
نامگذاری البرز به نام قطب علم و فناوری كشور مسیر توسعه استان را هموار كرده و بر تولید این باور در همه اركان استان نقش داشته كه توسعه با استفاده از علم و فناوری بهترین نوع پیشرفت است.
با توجه به هدف گذاری اقتصادی كشور در حوزه دانش بنیان، با وجود پژوهشگاه های و موسسات علمی در سطح ملی استان البرز بعنوان یكی از ظرفیت های مهم در حوزه علم و فناوری كشور به شمار رفته و بعنوان منشا عرضه طرح های دانش بنیان باشد كه در كنار هر كدام از آنها تعداد زیادی شركت دانش بنیان می توان تولید كرد.
برخی از شركت های دانش بنیان البرز كه با اتكاء بر دانش قدم در راه بهبود چرخه اقتصاد كشور گذاشته اند، با اتكاء بر دانش بومی تلاش های ویژه ای را در این زمینه شروع كرده اند كه در صورت حمایت بیشتر می توانند گام های سازنده تری را بردارند.
مدیرعامل طب پارسیان یكی از شركت های دانش بنیان البرز به خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: با عنایت به تخصیص نگرفتن بودجه دولتی به پارك ها این ارگان ها هم شرایط حمایتی از شركت ها را ندارند و صندوق های حمایتی هم با عنایت به اقدامات به صورت اولویتی خاص و در نتیجه مجبور به دریافت وام های سخت و سنگین بانكی هستند.
آیدا تیموری افزود: تنها نیاز شركت های فناور نیاز به حمایت های معنوی دولت ازجمله عدم انجام واردات در صورت تولید به اندازه نیاز بازار و افزایش تعرفه واردات یا ملزم بودن خرید مراكز و ارگان های دولتی از تولیدات داخل و همینطور خرید ارز با قیمت پایین و مبادلات برای مواد اولیه می باشد.
وی اظهار داشت: مهمترین نیاز ما دریافت مجوز از سازمان های مرتبط و تامین منابع مالی است و با عنایت به اینكه پروژه های تولید كشوری داریم كه تابحال حمایت های خاصی از ما صورت نگرفته است.
غلامرضا طاهری پاك مدیر عامل شركت آواژن پویش هم در این باره اظهار داشت: بعنوان یك فناور و متخصص در حوزه بیولوژی مولكولی پیشنهاد می كنم در شرایط كنونی كشور، استفاده حداكثری از توان و پتانسیل نیروهای متخصص و با تجربه صورت گیرد.
وی افزود: این اقدامات باید در قالب كار تیمی با تمركز بر تولید و بومی سازی دانش فنی و همینطور مهندسی معكوساز با استفاده از مكانیسم تولید ارزش افزوده بالا و خود كفایی واقعی باشد.
طاهری اظهار داشت: براین اساس و به این شیوه عمل كردن سبب می گردد تا اهرمهای قدرتمند اقتصاد مقاومتی، بسیار موثر و راهگشا در بهبود هرچه بیشتر چرخه اقتصادی گام بردارند.
عطاالله ربانی رییس پارك علم و فناوری البرز هم در گفت و گو با ایرنا، با تاكید بر حمایت پارك های علم و فناوری از فناوران و نوآوران در تمام حوزه ها و زمینه ها اظهار داشت: با عنایت به اینكه استان البرز به عنوان قطب علم و فناوری كشور می باشد، شایسته است در این حوزه نگاه ویژه ای در زمینه شركت های دانش بنیان و فناور كه علم را به ثروت و عمل تبدیل نموده اند، صورت گیرد.
وی با اشاره به تاكید مقام معظم رهبری بر اینكه یكی از بهترین مسیرهای توسعه اقتصاد كشور پشتیبانی از اقتصاد دانش بنیان شركت های دانش بنیان بخش خصوصی است، اضافه كرد: در سال های اخیر مراكز حوزه دانش بنیان، مراكز رشد مشترك و مراكز نوآوری و شكوفایی در سطح استان و با عنایت به امكانات موجود در دانشگاه ها و مراكز علمی و تحقیقاتی موجود گسترش یافته است.
ربانی اظهار داشت: چون كه هدف نهایی تولید همگرایی بین سازمان های مختلف استان و تاسیس مراكز رشد مشترك با آنها است.
وی افزود: با این كار می توانیم فرصت های بیشتری در زمینه اقتصاد دانش بنیان در اختیار فناوران استان بگذاریم.
رییس پارك علم و فناوری استان البرز تصریح كرد: ازاین رو لازم است به پارك و ساختارهای فناورانه و علمی استان نگاه ویژه ای در جهت رشد و توسعه اقتصاد دانش بنیان و گسترش و تولید و اشتفال پویا در استان و كشورداشت.
8029/1535


1397/05/08
22:47:38
5.0 / 5
4447
تگهای خبر: تولید , دانش بنیان , شركت , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
سئوی سایت با بک لینک دائمی ارزان
linkbegir.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لینك بگیر محفوظ است

لینك بگیر

بک لینک ارزان و رپورتاژ آگهی