ساخت سلول خورشیدی با استفاده از باكتری های زنده

ساخت سلول خورشیدی با استفاده از باكتری های زنده لینك بگیر: تهران- محققان دانشگاه بریتیش كلمبیا راهكار جدیدی را برای تولید سلول های خورشیدی حاوی باكتری ابداع كردند كه كارآیی بالاتری داشته و در ایام ابری هم الكتریسیته تولید می كند.


به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، معمولا برای ساخت سلول های خورشیدی با استفاده از مواد زیستی، تركیباتی كه امكان فتوسنتز را برای باكتری ها فراهم می كند در قالب یك فرآیند پیچیده و با استفاده از محلول های سمی، از آن ها استخراج می گردد.
اما محققان از یك راهكار جایگزین استفاده كردند كه در آن از خود باكتری ها برای ساخت سلول های خورشیدی استفاده می گردد. برای این منظور ابتدا محققان باكتری E. coli را دستكاری ژنتیكی كردند تا تركیبی موسوم به لیكوپن را كه در فتوسنتز موثر است بیش از حد طبیعی تولید نماید. سپس سطح مواد نیمه رسانا را با استفاده از این باكتری پوشانده و آن را روی صفحه شیشه ای قرار دادند.
وقتی این سلول خورشیدی در مقابل نور قرار گرفت جریانی با شدت 0.686 میلی آمپر در سانتی متر مربع تولید كرد. این جریان حدودا دو برابر جریانی است كه توسط سلول های خورشیدی زیستی موجود تولید می گردد. همینطور مشخص شد این سلول در هوای ابری هم عملكردی شبیه به روزهای آفتابی دارد.
به اعتقاد محققان هزینه تولید سلول های خورشیدی با استفاده از این شیوه تنها یك دهم هزینه روش های كنونی است. هم اكنون فرآیند تولید الكتریسیته توسط نیمه رسانا باعث مرگ باكتری ها می شود، اما محققان امیدوارند با بهبود این فناوری بتوانند باكتری ها را زنده نگه دارند تا به صورت مستمر لیكوپن تولید شود و عمر سلول افزایش یابد. گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Small انتشار یافته است.
علمی (6)**9259**1440


1397/04/17
14:04:32
5.0 / 5
4693
تگهای خبر: تولید , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
سئوی سایت با بک لینک دائمی ارزان
linkbegir.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لینك بگیر محفوظ است

لینك بگیر

بک لینک ارزان و رپورتاژ آگهی