به گزارش روز یكشنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه دیلی میل، این جاده 1.25 مایلی (2 كیلومتری) كه میان فرودگاه استكهلم و یك تاسیسات تداركاتی كشیده شده است، در واقع بخشی از یك برنامه بزرگتر برای الكتریكی كردن 12 هزار و 400 مایل ( 20 هزار كیلومتر) از بزرگراه های این كشور است.
هدف از این فناوری حل بزرگترین مشكل خودروهای الكتریكی یعنی شارژ آنها در مسافت های طولانی است.
در این جاده الكتریكی، انرژی از دو لبه ریلی كه در آن تعبیه شده است و با استفاده از یك بازوی متصل به پایین خودرو كه شبیه یك تراموا یا قطار الكتریكی است، به خودرو منتقل می گردد.
این بازو زمانی كه كامیون خط عوض می كند، به صورت خودكار قطع و سپس دوباره یك خط الكتریكی متفاوت وصل می گردد.
با این فناوری، میزان مصرف انرژی كامیون كنترل می گردد و صورتحساب آن همانند صورتحسابی كه در زمان شارژ خودرو در ایستگاه شارژ تهیه می شد، برای رانندگان ارسال می گردد.
به گفته محققان، شارژ باتری های خودرو حین رانندگی سبب كوچك و ارزان تر شدن باتری های خودرو می گردد زیرا دیگر نیازی به شارژ مجدد نخواهند داشت.
این جاده هم اكنون برای كامیون ها طراحی شده است اما در آینده قادر به شارژ خودروها و اتوبوس ها هم خواهد بود.