ترسیم مسیر تازه برای پیوند عدالت ارتباطی و آموزشی
به گزارش لینک بگیر، وزیر ارتباطات اظهار داشت: همکاریهای دو وزارتخانه مسیر تازه ای برای پیوند عدالت ارتباطی با عدالت آموزشی ایجاد و نقش فناوری را در توانمندسازی نظام تعلیم و تربیت تقویت می کند.
به گزارش لینک بگیر به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آیین امضای تفاهمنامه مشترک وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش در عرصه تحول دیجیتال که با حضور علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، و جمعی از معاونان و مدیران دو طرف همراه بود، با تاکید بر نیروی انسانی بعنوان مهم ترین پیشران توسعه جوامع، اظهار داشت: «خروجی باارزش نظام تعلیم و تربیت کشور گواه این مدعاست.» وی ادامه داد: «امروز تحول دیجیتال و مهارت های در رابطه با اقتصاد دیجیتال دیگر یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی راهبردی است که باید بصورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.» بگفته وزیر ارتباطات «هنر این است که فناوری را به رسمیت شناخته و از ظرفیت آن با تدبیر منطقی و نگاه هوشمندانه بهره ببریم.» دکتر هاشمی با تاکید بر ماموریت های وزارت ارتباطات در زمینه عدالت ارتباطی اظهار داشت: «این مفهوم پیوند ناگسستنی با عدالت آموزشی دارد و این دو در دنیای امروز از یکدیگر جداشدنی نیستند.»
اتصال بیشتر از ۲ هزار روستا به اینترنت پرسرعت
وی تصریح کرد: «از ابتدای دولت تاکنون، نزدیک به ۲۶۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت پرسرعت و با کیفیت و به تبع آن، بستر آموزشی پایدار دسترسی پیدا کرده اند.» وزیر ارتباطات اضافه کرد: نگاه ما به ایجاد ارتباطات، مبتنی بر کیفیت است تا امکان عرضه آموزش بر آن بستر فراهم باشد. در دولت چهاردهم دسترسی نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر از روستاییان به زیرساخت های ارتباطی فراهم شده و برنامه داریم تا پایان برنامه هفتم، تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت پرسرعت مجهز شوند. وی ضمن اشاره به طرح خدمات عمومی اجباری، این طرح را راهکار توسعه ارتباطات در روستاها از محل درآمد کلان شهرها دانست و اظهار داشت: برای تقویت زیرساخت های ارتباطی در روستاها که توسعه در آنها توجیه اقتصادی ندارد، این طرح عرضه و اجرا شد. وزیر ارتباطات ضمن اشاره به سرمایه گذاری بیشتر از ۱۱ همتی دولت برای ایجاد زیرساخت های ارتباطی روستاها گفت این رقم تا پایان برنامه هفتم به ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. هاشمی بخش دیگر توسعه ارتباطات را توسعه زیرساخت های ثابت مبتنی بر فیبر نوری عنوان نمود و اظهار داشت: مهاجرت از سیم مسی به فیبر، بعد از ۱۰۰ سال یک اقدام تحولی و بی سابقه است که در دولت چهاردهم دنبال می نماییم.
اهمیت اتصال مدارس به فیبر نوری و هوشمندسازی
وی ضمن اشاره به تاکید رئیس دولت بر اتصال مدارس به فیبر نوری، این مورد را از اولویت های جدی وزارتخانه دانست و اضافه کرد که هوشمندسازی مدارس شبانه روزی و عشایری در اولویت قرار دارد. وی با اشاره به اینکه زیرساخت مناسب و با کیفیت، مرزهای جغرافیایی را در هم می شکند، بر تولید محتواهای فاخر آموزشی تصریح کرد و اظهار داشت: «امروز تعلیم و تربیت متناسب با افراد توسعه می یابد و ما هم در تعامل دوطرفه با آموزش و پرورش در این راه گام برمی داریم و از ظرفیت فناوری برای توسعه نظام آموزشی کشور بهره می گیریم. هاشمی درباب تقویت سکوی شاد، از سرمایه گذاری نزدیک به ۴۰۰۰ میلیارد تومانی آگاهی داد و اضافه کرد: برنامه ریزی برای سرمایه گذاری جدید به میزان ۲، ۰۰۰ میلیارد تومان برای ارتقاء زیرساخت شاد انجام شده است.
پرورش معماران آینده اقتصاد دیجیتال
وی همین طور به اجرای پروژه مشترک «ایران دیجیتال» اشاره نمود که هدف آن پرورش معماران آینده اقتصاد دیجیتال است و اظهار داشت: «با اجرای این طرح، به شناسایی و پرورش استعدادهای مختلف و تأمین نیروی متخصص اقتصاد دیجیتال در آینده کمک می نماییم تا فرزندان ما تنها مصرف کننده فناوری نباشند، بلکه تولیدکننده هم باشند.» وی این پروژه را زمان بر اما تاثیر گذار برشمرد و اظهار امیدواری کرد که در آینده شاهد اتفاقات خوبی در این راه باشیم. وزیر ارتباطات تصریح کرد که هوش مصنوعی و فناوری رقیب معلم نیست، بلکه دستیاری توانمند برای ارتقاء ماموریت های معلمی و توسعه آموزش در کشور است.
تقدیر از حمایت های وزیر ارتباطات از نظام تعلیم و تربیت
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش هم با قدردانی از حمایت های دولت چهاردهم و وزیر ارتباطات از نظام تعلیم و تربیت، اظهار داشت: «نظام تعلیم و تربیت با نزدیک به ۱۶.۳ میلیون دانش آموز و نزدیک به دو برابر این تعداد اولیای دانش آموزان و بیشتر از یک میلیون همکار فرهنگی، بزرگ ترین فصل مشترک دولت و ملت و بزرگ ترین رسانه زنده کشور است.» وی ضمن اشاره به اهمیت فناوری در آینده تعلیم و تربیت، سه حوزه کلیدی نیازمند توجه و تعامل بیشتر را مطرح کرد: «ایجاد زیرساخت های فناورانه پایدار؛ استانداردسازی و هوشمندسازی مدارس؛ و آموزش مهارت های فناورانه.» کاظمی اظهار داشت: «اقدامات خوبی برای زیرساخت پایدار انجام شده، اما کافی نیست و ضروریست برای رسیدن به یک شبکه پایدار با پوشش صددرصدی، خصوصاً در مناطق روستایی و محروم، اقدام گردد.» وی همین طور بر ضرورت استانداردسازی تجهیزات مدارس برمبنای تکنولوژی های جدید تاکید کرد و در زمینه آموزش مهارت های فناورانه، به توسعه طرح ایران دیجیتال در مقطع آموزش ابتدایی اشاره نمود و اظهار داشت: «لازم است تمام دانش آموزان در مقاطع مختلف، با اولویت مدارس شبانه روزی، عادی و عشایری، زیر پوشش این آموزش ها قرار گیرند.» کاظمی اضافه کرد: «در راستای سند ملی هوش مصنوعی و برنامه هفتم توسعه، همکاریهای خوبی با وزارت ارتباطات شکل گرفته و در قالب طرح ایران دیجیتال، در طول تابستان ۸۳۰ هزار دانش آموز در این آموزش ها مشارکت کردند.» وی خواهان طراحی رشته های تخصصی در هنرستان های کار و دانش متناسب با نیازهای آینده وزارت ارتباطات و حوزه فناوری شد.
ترسیم افق آموزش ۱۶ میلیون دانش آموز با اجرای طرح ایران دیجیتال
میثم عابدی، معاون توسعه نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات هم در این آیین ضمن اشاره به همکاریهای مشترک در عرصه آموزش، طرح ایران دیجیتال را با افق آموزش ۱۶ میلیون دانش آموز که از خرداد ۱۴۰۴ شروع شده، شاه بیت این همکاری برشمرد و اظهار داشت: «تاکنون با کمک بخش خصوصی و معاونت علمی رئیس جمهور، دو میلیون دانش آموز مقطع متوسطه آموزش های مقدماتی دریافت کرده اند و برنامه ریزی برای عرضه آموزش مقدماتی به یک تا دو میلیون دانش آموز دیگر در مقطع دوم متوسطه در دست انجام است.» وی با تاکید بر توجه به مدارس غیردولتی و شبانه روزی در این طرح، به تهیه محتوا برای مقطع ابتدایی هم اشاره نمود و اظهار داشت: «آموزش های تخصصی مدنظر قرار دارد و پایلوت آن درحال اجراست.» وی خاطرنشان کرد که علاوه بر توسعه محتوا، بر تحول دیجیتال در نظام آموزشی هم تمرکز شده تا زیست بوم نوآوری آموزش شکل بگیرد. در انتها این مراسم، تفاهمنامه تحول دیجیتال در آموزش و پرورش بین دو وزارتخانه با امضای دو وزیر منعقد گردید تا مرحله جدیدی از همکاریهای مشترک آغاز شود.
منبع: لینك بگیر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب