پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چه امکاناتی دارد؟
به گزارش لینک بگیر، تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ۶۴.۶۳ میلیون نفر است و از آغاز دولت چهاردهم و با تلاشهای انجامی برای عرضه خدمات با کیفیت و نوآورانه، حدود ۱۴ میلیون کاربر به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اضافه شده که نشان دهنده اعتماد عمومی به خدمات و موفقیت دولت در بهبود زیرساخت های دیجیتال است.
مجید فولادیان- مدیرکل توسعه کیفیت و پایش خدمات دولت هوشمند سازمان فناوری اطلاعات ایران- در گفتگو با ایسنا، در رابطه با پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار نمود: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی my.gov.ir، سامانه ای جامع و یکپارچه است که با هدف تسهیل دسترسی به خدمات دولتی، ارتقاء کیفیت خدمات عمومی و افزایش شفافیت طراحی شده است.
او اظهار داشت: این سامانه، خدمات و اطلاعات دستگاههای دولتی را در یک بستر دیجیتال گردآوری کرده و به شهروندان امکان می دهد به شکل یکپارچه و از راه یک پلت فرم واحد به خدمات مورد نیاز خود دسترسی یابند.
وی اضافه کرد: بر مبنای بند (ج) ماده (۱۰۷) برنامه هفتم توسعه، دستگاههای اجرایی مکلف اند تا آخر سال اول اجرای برنامه، خدمات خویش را به شکل برخط و امن عرضه کنند و حداقل ۲۰ درصد از خدمات الکترونیکی خویش را برای اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال و اشخاص حقوقی، به شکل هوشمند، بدون احتیاج به رجوع حضوری، دخالت انسانی یا عرضه مدارک کاغذی، از راه این سامانه فراهم نمایند. این پلت فرم با تشکیل تجربه ای کارآمد و کاربرمحور، به دنبال مدرن سازی خدمات دولتی، پاسخگویی به نیازهای جامعه و افزایش رضایت شهروندان است.
فولادیان در رابطه با مهم ترین فعالیتهای این پنجره توضیح داد: ورود امن بدون پیامک یکی از مهم ترین فعالیت این سامانه است. با استفاده از الگوریتم تأیید هویت چندمرحله ای مبتنی بر تطبیق عدد یکتا، امکان ورود ایمن بدون احتیاج به کد OTP فراهم گشته است تا سرعت دسترسی افزایش یابد و از حملاتی مانند سرقت OTP یا Replay Attack جلوگیری شود.
وی افزود: این سامانه با استفاده از تکنولوژی های جدید، احراز هویت را در چهار سطح ارائه می کند. سطح یک با ارسال کد OTP به شماره تلفن همراه، سطح دو با استفاده از سرویسهای پایه مانند سرویس شاهکار یا استعلام هویتی ثبت احوال، سطح سه با زنده سنجی و تطبیق عکس کارت ملی با چهره افراد، و سطح چهار با استفاده از امضای دیجیتال برای تراکنش های رسمی و قانونی. همینطور این سامانه بعنوان درگاهی واحد، امکان دسترسی به خدماتی مانند ثبت نام در خدمات اجتماعی، اعطای مجوزها و دریافت اطلاعات را فراهم می آورد.
تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ۶۴.۶۳ میلیون نفر است و انتظار می رود با افزایش آگاهی عمومی و توسعه زیرساخت های دیجیتال، تعداد کاربران این سامانه در آینده نزدیک رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد. مدیرکل توسعه کیفیت و پایش خدمات دولت هوشمند سازمان فناوری اطلاعات ایران تاکید کرد: علاوه بر موارد گفته شده شهروندان می توانند بدون رجوع حضوری، خدمات مورد نیاز خویش را به سرعت دریافت نمایند که این امر هزینه های رفت وآمد و زمان صرف شده را می کاهد. این اقدامات در جهت تحقق دولت هوشمند، حذف مراجعات غیرضروری، جایگزینی استعلامات کاغذی با تبادل برخط اطلاعات و ارتقاء کیفیت خدمات انجام شده است.
فولادیان ضمن اشاره به وضعیت کنونی این پنجره تشریح کرد: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند درحال توسعه و بهبود مستمر است تا پاسخگوی نیازهای روز افزون شهروندان و پیشرفت های فناوری باشد. هم اکنون، از ۱۸۶ دستگاه اجرایی مشمول، ۱۴۹ دستگاه (از جمله بانک ها) به این سامانه متصل شده اند. تعداد سامانه های متصل شامل ۲۰۷ سامانه اجرایی، ۵۷۶ سامانه دانشگاهی، ۱۸۸ سامانه بیمارستانی و ۸۳ سامانه شهرداری است. این سامانه با تأکید بر افزایش امنیت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی کاربران، نقش کلیدی در تسهیل دسترسی به خدمات دولتی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان ایفا می کند. استمرار در بهبود زیرساخت ها و توجه به نظرات کاربران، موفقیت این سامانه را تضمین خواهد نمود.
تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چقدر است؟
وی افزود: تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ۶۴.۶۳ میلیون نفر است و انتظار می رود با افزایش آگاهی عمومی و توسعه زیرساخت های دیجیتال، تعداد کاربران این سامانه در آینده نزدیک رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد که به بهبود تعاملات دولت و مردم، افزایش شفافیت و کارآمدی منجر خواهد شد.
به گفته مدیرکل توسعه کیفیت و پایش خدمات دولت هوشمند سازمان فناوری اطلاعات ایران از آغاز دولت چهاردهم، با تلاشهای این دولت برای عرضه خدمات با کیفیت و نوآورانه، حدود ۱۴ میلیون کاربر به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اضافه شده است که این افزایش چشم گیر، نشان دهنده اعتماد عمومی به خدمات عرضه شده و موفقیت دولت در بهبود زیرساخت های دیجیتال است.
فولادیان اظهار داشت: دولت چهاردهم با استفاده از فناوری های روز، ساده سازی فرآیندهای اداری و افزایش شفافیت، دسترسی ساده تر به خدمات دولتی را فراهم نموده که نه تنها زندگی روزمره شهروندان را تسهیل کرده، بلکه به رونق کسب و کارها و افزایش بهره وری کمک کرده است. این روند، نویدبخش توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی شهروندان در آینده است.
دستگاههای پیشتاز و عقب مانده در اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
وی در پاسخ به این سؤال که چه دستگاه هایی در اتصال به این سامانه پیشتاز هستند، اظهار نمود: برخی دستگاههای اجرایی با درصد اتصال بالا به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، پیشتاز در عرضه خدمات الکترونیکی هستند. همچون این دستگاه ها میتوان به سازمان تأمین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی کشور، وزارت آموزش و پرورش، سازمان تعزیرات حکومتی و... اشاره نمود. این همکاری ها نه تنها کیفیت خدمات را بهبود بخشیده، بلکه به توسعه پایدار و هوشمندسازی کشور کمک کرده است. انتظار می رود با افزایش تعداد دستگاههای متصل، دسترسی به خدمات دولتی برای شهروندان آسان تر شود.
مدیرکل توسعه کیفیت و پایش خدمات دولت هوشمند سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: سامانه میخک که خدمات کنسولی و تسهیلگری برای ایرانی ها خارج از کشور ارائه می کند، به علت تفاوت فرآیندها با خدمات این سامانه، هنوز به صورت کامل ادغام نشده است. با این وجود، مذاکراتی برای امکان اتصال کاربران دارای کد ملی و شماره موبایل ثبت شده انجام شده است. همچنین، شرکت هواپیمایی خدمات ویژه همکاری لازم را برای اتصال انجام نداده است. انتظار می رود با عنایت به اهمیت موضوع، این دستگاه ها اقدامات لازم را برای اتصال به سامانه انجام دهند تا دسترسی به خدمات بهبود یابد.
فولادیان در انتها اظهار داشت: بر مبنای قوانین بودجه دو سال گذشته، دستگاههای اجرایی موظف به طراحی پنجره واحد دستگاهی و اتصال آن به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای هوشمندسازی خدمات هستند. از مجموع ۳۵۰۸ خدمت مشمول، ۷۸۰ خدمت بعنوان خدمت هوشمند تأیید شده اند که معادل ۲۲.۲ درصد از کل خدمات است.
منبع: linkbegir.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب