دلیل اصلی از دست دادن بویایی بعد از مبتلا شدن به کرونا شناسایی شد

دلیل اصلی از دست دادن بویایی بعد از مبتلا شدن به کرونا شناسایی شد به گزارش لینک بگیر، محققان دانشگاه دوک آمریکا در مطالعه اخیرشان اعلام کردند، دلیل اصلی این که چرا در بعضی موارد افراد بعد از مبتلا شدن به کووید-۱۹ طولانی، حس بویایی خویش را از دست می دهند، شناسایی کرده اند.

به گزارش لینک بگیر به نقل از ایسنا و به نقل از تی ان، گروهی از دانشمندان آمریکایی اخیرا گزارش دادند دلیل این که بعضی از افراد بعد از مبتلا شدن به کووید-۱۹ نتوانستند حس بویایی خویش را بازیابی کنند را دریافته اند. محققان اعلام کردند، حمله مداوم سیستم ایمنی به سلول های عصبی بویایی و کاهش تعداد آن سلول ها، دلیل این امر است.
نتایج این مطالعه بینش مهمی در مورد این مشکل آزاردهنده عرضه می دهد. محققان در این مطالعه ضمن تمرکز بر از دست دادن حس بویایی، علل احتمالی زمینه ای سایر علایم طولانی کووید-۱۹ همچون خستگی عمومی، تنگی نفس و مه مغزی را که امکان دارد توسط مکانیسم های بیولوژیکی مشابه ایجاد شود را هم بیان نمودند.
دکتر "برادلی گلدشتاین"(Bradley Goldstein) نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه دوک اظهار داشت: یکی از نخستین علائمی که معمولاً با عفونت کووید-۱۹ مرتبط می باشد، از دست دادن بویایی است. خوشبختانه، خیلی از افرادی که حس بویایی آنها در مرحله حاد عفونت ویروسی تغییر یافته است، طی یک تا دو هفته بعد از آن بویایی خویش را به دست می آورند اما بعضی از آنها اینطور نیستند. ما باید بهتر درک نماییم که چرا بعضی از افراد بعد از آلوده شدن به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ ماه ها تا سال ها گرفتار از دست دادن دائمی حس بویایی می شوند.
در این مطالعه، گلدشتاین و همکارانش در دوک، هاروارد و دانشگاه کالیفرنیا-سن دیگو، نمونه های اپیتلیال بویایی جمع آوری شده از ۲۴ نمونه حاصل از ۹ بیمار را که از کاهش بویایی طولانی مدت بعد از کووید-۱۹ رنج می بردند را تحلیل و بررسی کردند.
این رویکرد مبتنی بر بیوپسی نفوذ گسترده لنفوسیت های تی را نشان داد که در یک پاسخ التهابی در بافت اپیتلیوم بویایی، نقش دارند. بافت اپیتلیوم بافتی در بینی است که سلول های عصبی بویایی در آن قرار دارند. نکته قابل توجه اینست که این فرایند التهابی منحصر به فرد به رغم عدم وجود سطوح قابل تشخیص کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ هم ادامه یافته بود. علاوه بر این، تعداد نورون های حسی بویایی احیانا به علت صدمه بافت ظریف ناشی از التهاب مداوم کاسته شده بود.
گلدشتاین اظهار داشت: این یافته ها قابل توجه هستند. این فرآیند حدودا شبیه نوعی فرایند خودایمنی در بینی است. یادگیری این که چه نواحی صدمه دیده اند و چه نوع سلول های درگیر هستند، گامی کلیدی به سمت شروع طراحی درمان است.
گلدشتاین ضمن اشاره به این که این مطالعه هم اکنون در لابراتوار او در حال انجام می باشد، اظهار داشت: ما امیدواریم که تعدیل آن واکنش غیرطبیعی ایمنی یا ایجاد فرآیندهای ترمیم در بینی این بیماران بتواند حداقل تا حدی به بازیابی حس بویایی آنها کمک نماید.
یافته های این مطالعه در مجله "Science Translational Medicine" انتشار یافته است.

1401/10/04