گامی مهم در راستای کشت کلیه در لابراتوار برداشته شد

گامی مهم در راستای کشت کلیه در لابراتوار برداشته شد لینک بگیر: پژوهشگران موفق به ساخت یکی از بخش های سازنده کلیه انسان شده اند که می تواند به توسعه درمان های جدید و کِشت کلیه در لابراتوار کمک نماید.

به گزارش لینک بگیر به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، بیماری کلیوی از هر ۹ فرد بزرگسال یک نفر را در سرتاسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد و بروز نارسایی کلیه در سرتاسر جهان به صورت پیوسته در حال افزایش می باشد. توانایی کشت بافت کلیه در لابراتوار می تواند به تسریع توسعه درمان های پزشکی برای بیماری های کلیوی و بازیابی عملکرد کلیه کمک نماید.
کلیه به صورت طبیعی در بدن انسان از ترکیب دو بخش سازنده با نامهای مزانشیم متانفریک(metanephric mesenchyme) و جوانه میزنای(ureteric bud) تشکیل می شود. محققان لابراتوار جوزف بونونتر(Joseph Bonventre)، رئیس بخش کلیوی و موسس بخش مهندسی پزشکی در بریگام، چگونگی تولید نخستین بخش سازنده کلیه یعنی مزانشیم متانفریک که سبب ایجاد خیلی از اجزای سازنده کلیه از سلول های بنیادی می شود را هفت سال پیش کشف کردند.
این لابراتوار حالا روش بسیار کارآمدی برای تولید دومین بخش سازنده کلیه یعنی جوانه میزنای که در کلیه بزرگسالان رشد می کند، بوجود آورده است. علاوه بر این، محققان مشخصه های تعامل بین سلول های این دو بخش سازنده را مشخص کردند و جنبه هایی از تعامل آنها را که معمولا هنگام رشد کلیه رخ می دهد، بازتولید کردند. علاوه بر این، برای نخستین بار، لابراتوار بونونتر رده های سلولی اصلی و در هم آمیخته شده را توسعه دادند. این دو رده سلولی آخرین بخش پردازش ادرار در کلیه را می سازند.
این تحقیق می تواند به محققان کمک نماید تا درمان های جدیدی برای بیماری های کلیوی آزمایش نمایند. این موارد شامل خیلی از ناهنجاری های مادرزادی کلیه و مجاری ادراری، همچون بیماری کلیه پلی کیستیک که یکی از شایع ترین بیماری های ژنتیکی است، می شود.
بونونتر می گوید: ما یک روش بسیار کارآمد برای تولید یک جزء کلیدی از بافت کلیه بوجود آورده ایم که مسئول حفظ خیلی از ترکیبات شیمیایی خون است و برای کشت کلیه مهم می باشد. علاوه بر این، ما برای نخستین بار سلول های کلیه انسان را بوجود آورده ایم که میتوان از آنها برای توسعه داروهای جدید، کمک به بررسی اختلالات ارثی و اکتسابی و بهبود درک ما از چگونگی شکل گیری کلیه و کنترل تعادل متابولیک در بدن بهره برد.
در نهایت، با داشتن توانایی تولید هر دو بخش مسئول ساخت بافت کلیه، یک گام بزرگ رو به جلو در کوشش برای بهبود عملکرد کلیه در بیماران مبتلا به نارسایی های کلیوی برداشته ایم و شاید در آینده با استفاده از این نتایج بتوان کلیه را در یک ظرف آزمایشگاهی کشت داد.
این مطالعه در مجله "Nature Biotechnology" انتشار یافته است.

1401/06/11