کشف عنصر موجود در دندان انسان در یک کهکشان دوردست!

کشف عنصر موجود در دندان انسان در یک کهکشان دوردست! به گزارش لینک بگیر پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود توانستند عنصری را که در دندان و استخوان انسان یافت می شود، در یک کهکشان دوردست پیدا کنند.

به گزارش لینک بگیر به نقل از ایسنا و به نقل از سی ان ان، ستاره شناسان برای اولین بار، یک عنصر موجود در بدن انسان را در یک کهکشان شناسایی کرده اند که ۱۲ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد. این عنصر معروف به "فلوئور" (Fluorine)، در استخوان ها و دندان های ما یافت می شود.
"ماکسیمیلیان فرانکو" (Maximilien Franco)، پژوهشگر "دانشگاه هرتفوردشایر" (University of Hertfordshire) انگلستان اظهار داشت: همه ما درباره فلوئور می دانیم چونکه خمیردندانی که هر روز از آن استفاده می نماییم، حاوی همین ماده در چارچوب فلوراید است. ما پیش از این حتی نمی دانستیم که کدام نوع از ستارگان، بیشترین فلوئور را تولید می کنند.
عناصری که در سرتاسر منظومه شمسی ما، روی زمین و حتی در بدن ما یافت می شوند، از هسته ستارگانی سرچشمه می گیرند که آنها را طی انفجارهای ستاره ای رها می کنند اما چگونگی ایجاد فلوئور در این ستارگان، به صورت یک راز باقی مانده بود.
پژوهشگران از "آرایه میلی متری بزرگ آتاکاما" یا "آلما" (ALMA) در شیلی استفاده کردند تا فلوئور را در یک کهکشان ستاره زای بسیار دور شناسایی کنند.

منشا ستاره های بزرگ
بررسی ها نشان داد که فلوئور به صورت هیدروژن فلورید در ابرهای گازی کهکشان معروف به "NGP-190387" وجود دارد. نور این کهکشان، بیشتر از ۱۲ میلیارد سال سفر می کند تا به ما برسد. بنابراین ستاره شناسان، کهکشان را حدودا هنگام ۱.۴ میلیارد سالگی آن مشاهده نمودند.
تصویر ثبت شده، هسته درخشان یک ستاره "ولف–رایه" (Wolf-Rayet) را نشان داده است که با ماده ای احاطه شده که توسط خود ستاره بیرون رانده شده است.
به قول پژوهشگران، ستارگانی که فلوئور را در سرتاسر کیهان رها می کنند، احیانا زندگی سریعی داشته و در جوانی از بین رفته اند. این پژوهش، ستاره های ولف–رایه را بعنوان منشا احتمالی نشان داده است. این ستاره های تکامل یافته، جرم زیادی دارند اما تنها برای چند میلیون سال زنده می مانند.
تنها بعضی از ستارگان بزرگ با نزدیک شدن به انتهای عمر خود، به ولف–رایه تبدیل می شوند. این مرحله، چند صد هزار سال زمان می برد اما این مدت زمان در مقایسه با طول عمر یک ستاره، بسیار کوتاه است. از هر صد میلیون ستاره، تنها یک ستاره آن قدر بزرگ است که به ولف–رایه تبدیل گردد.
پژوهشگران تا پیش از این گمان می کردند که ستاره های ولف–رایه، منبع احتمالی فلوئور هستند اما این تشخیص مستقیم حالا گمان آنها را تایید می کند. فرانکو اظهار داشت: ما نشان داده ایم ستاره های ولف–رایه که از بزرگترین ستاره های شناخته شده هستند و می توانند با رسیدن به انتهای عمر خود، به شدت منفجر شوند، به شکلی به ما کمک می کنند تا سلامت دندان ها را حفظ نماییم.
این پژوهش، در مجله "Nature Astronomy" به چاپ رسید.

1400/08/15