كشف ابری بزرگ تر از كهكشان راه شیری

كشف ابری بزرگ تر از كهكشان راه شیری تعدادی از پژوهشگران ˮدانشگاه آلاباما در هانتسویلˮ(UAH) در مطالعه اخیرشان موفق به کشف ابری تنها و بزرگ تر از کهکشان راه شیری در یک منطقه ناشناخته برای کهکشان ها شده اند.

به گزارش لینک بگیر به نقل از ایسنا و به نقل از تی ای، این ابر مرموز واقع در خوشه کهکشانی "آبل ۱۳۶۷" پر از گاز داغ با درجه حرارت ۱۰ هزار تا ۱۰ میلیون درجه کلوین(K) است.
آبل ۱۳۶۷(Abell ۱۳۶۷) که با نام "خوشه لئو"(Leo Cluster) هم شناخته می شود شامل حدود ۷۰ کهکشان است و در فاصله ۳۰۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.
در این مطالعه محققان این ابر را در یک خوشه کهکشانی که در آن هزاران کهکشان با گاز داغ به یکدیگر متصل شده اند، کشف کردند. گفتنی است این ابر تنها، با وجود کشف شدن در یک کهکشان، با هیچ کهکشانی ارتباط ندارد.
این کشف با استفاده از رصدخانه فضایی "ایکس. ام. ام-نیوتن"(XMM-Newton) متعلق به آژانس فضایی اروپا انجام شد. این ابر همینطور با تلسکوپ وی ال تی/ کاوشگر طیفی چند واحدی(VLT / MUSE) و تلسکوپ سوبارو مشاهده شد.
دکتر "مینگ سان"(Ming Sun)، دانشیار فیزیک دانشگاه آلاباما در هانتسویل در اینباره اظهار داشت: این یک کشف هیجان انگیز و همینطور شگفت آور است. این نشان داده است که در علم نجوم که بعنوان قدیمی ترین علوم طبیعی شناخته می شود، همیشه شگفتی های جدید وجود دارد.
به قول دانشمندان، منشأ ابر باید یک کهکشان بزرگ و ناشناخته در خوشه یاد شده باشد. بنابر تصور دانشمندان وقتی کهکشان میزبان با سرعت ۱۰۰۰-۲۰۰۰ کیلومتر در ثانیه درحال حرکت در گاز داغ بوده است، گاز این ابر تنها، با فشار آن گازهای داغ واقع در خوشه از بین رفته است.
دکتر سان اضافه کرد: سرعت آن حدود ۵۰ برابر سریع تر از سرعت گردش زمین به دور خورشید است. این سطح نیرو می تواند محیط بین ستاره ای را از یک کهکشان خارج کند.
ابر گفته شده بعد از حذف شدن از کهکشان میزبان، در ابتدا سرد بوده و سپس در بین خوشه کهکشانی داغ تبخیر شده است. در دانش اخترشناسی، میان خوشه کهکشانی یا فضای میان خوشهٔ کهکشانی یا(ICM) پلاسمای فوق گرم شده ای است که فاصله های بین ستارگان یک خوشه کهکشانی را پر می کند.
تخمین زده شده است که این ابر عظیم و مرموز بعد از حذف شدن توسط کهکشان میزبان خود، صدها میلیون سال زنده مانده است که این طول عمر اعجاب انگیز به خوبی درک نشده است اما امکان دارد ارتباطی با میدان مغناطیسی ابر داشته باشد.

1400/04/14