كشف رمز و راز زندگی ستارگان توسط یك ردیاب فضایی

كشف رمز و راز زندگی ستارگان توسط یك ردیاب فضایی به گزارش لینك بگیر تیمی از اخترفیزیكدانان استرالیایی به تازگی اظهار كرده اند كه امواج گرانشی ستاره های نوترونی دوتایی امكان دارد توسط ماهواره فضایی نسل آینده ˮآنتن فضایی تداخل سنج لیزریˮ (LISA) شناسایی شود.


به گزارش لینك بگیر به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، اخترفیزیكدانان "مركز ای.آر. سی برای كشف امواج گرانشی"(ARC Centre of Excellence for Gravitational Wave Discovery) استرالیا اظهار كرده اند نسل جدید آنتن فضایی تداخل سنج لیزری می تواند برخی معماها درباره مرگ ستارگان را فاش كند.
آنتن فضایی تداخل سنج لیزری(Laser Interferometer Space Antenna) كه به اختصار لیسا(LISA) نامیده می شود یك طرح پیشنهاد شده برای یك مأموریت فضایی با هدف آشكارسازی و اندازه گیری دقیق امواج گرانشی از منابع نجومی است.
"مایك لا"(Mike Lau) نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: همانطور كه دیرینه شناسان توسط فسیل یك دایناسور اطلاعاتی از زندگی و تكامل آن به دست می آورند ما اخترفیزیكدانان هم زندگی یك ستاره دوگانه را از بقایای ستاره های نوتورنی آنها به دست می آوریم.
ستاره دوگانه یك سامانه ستاره ای است كه در آن دو ستاره به دور مركز سنگینی سراسری مشترك میان خود گردش می كنند. سامانه های دارای بیشتر از دو ستاره را سامانه های چند ستاره ای می نامند.
یك ستاره نوترونی جسد باقی مانده از یك ستاره عظیم بعد از انفجار ابرنواختر است كه در انتهای عمر آن رخ می دهد. یك ستاره نوترونی دوتایی(سیستمی از دو ستاره نوترونی كه به دور یكدیگر می چرخند) سبب ایجاد اختلالات دوره ای و موج مانندی در فضا-زمان اطراف می شود. این موج ها "موج های گرانشی"(gravitational waves) نامیده می شوند و در سال ۲۰۱۵ هم برای اولین بار توسط تداخل سنج ویرگو(VIRGO) شناسایی شدند. این امواج گرانشی هنگامی شكل می گیرند كه یك جفت سیاه چاله خیلی نزدیك به هم قرار گرفته و در حال ادغام با یكدیگر باشند.
با این وجود، دانشمندان هنوز راهی برای اندازه گیری امواج گرانشی كه دو ستاره نوترونی یا سیاهچاله ها در مدار خود قرار دارند، پیدا نكرده اند. این امواج دارای اطلاعات ارزشمندی در مورد زندگی ستاره ها هستند و می توانند درك دانشمندان درباره كهكشان را بسیار بالا برند.
مطالعه اخیر محققان استرالیایی نشان داده است كه آنتن فضایی تداخل سنج لیزری(LISA) به صورت بالقوه می تواند این امواج گرانشی را از ستاره های نوترونی دوتایی ردیابی كند. آنتن فضایی تداخل سنج لیزری یك ردیاب امواج گرانشی است كه مقرر است در سال ۲۰۳۴ توسط آژانس فضایی اروپا پرتاب شود.
این ردیاب از سه ماهواره ساخته شده توسط پرتوهای لیزر بوجود آمده است و این ماهواره ها بسیار دقیق و حساس هستند و ردیاب هم توسط آنها می تواند كوچكترین امواج نوسانی را كه حالا توسط تداخل سنج ویرگو و لایگو غیرقابل شناسایی نیستند را شناسایی كند.
تداخل سنج ویرگو(VIRGO interferometer) یك آشكارساز امواج گرانشی واقع در ایتالیا می باشد. این آشكارساز كار خویش را از سال ۲۰۰۷ آغاز نموده است. ویرگو در درون سایت رصدخانه گرانشی اروپا در كاشینای ایتالیا قرار گرفته است. رصدخانه موج گرانشی با تداخل سنج لیزری(Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) كه به اختصار لایگو(LIGO) هم نامیده می شود، یك آزمایش بزرگ فیزیكی با هدف آشكارسازی مستقیم امواج گرانشی است.
یافته های این مطالعه در "چهاردهمین كارگاه علمی سالانه علوم نجوم نظری استرالیا۲۰۲۰ "(ANITA) عرضه شد.



1398/12/08
14:49:03
5.0 / 5
3828
تگهای خبر: دانش , سایت , علم , ماهواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
سئوی سایت با بک لینک دائمی ارزان
linkbegir.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لینك بگیر محفوظ است

لینك بگیر

بک لینک ارزان و رپورتاژ آگهی