دانشمندان انجمن تحقیقات فضایی دانشگاه ها :

سیاره زهره آتشفشان های فعال دارد

سیاره زهره آتشفشان های فعال دارد به گزارش لینك بگیر دانشمندان ˮانجمن تحقیقات فضایی دانشگاه هاˮ(Universities Space Research Association) به تازگی شواهدی از وجود آتشفشان های فعال در سیاره زهره پیدا كرده اند.


به گزارش لینك بگیر به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، تحقیقات جدید پژوهشگران نشان داده است كه جریان گدازه های سیاره زهره بسیار جوان هستند و این به آن معناست كه سیاره زهره می تواند آتشفشان های فعالی داشته باشد كه این مورد آنرا تنها سیاره منظومه خورشیدی(به جز زمین) كه دارای فوران آتشفشانی است، تبدیل می كند.
گُدازه گونه ای ماگما است كه بر اثر فعالیتهای آتشفشانی به سطح زمین راه یابد. به تعریف دیگر آن بخش از ماگما كه بر اثر كاهش فشار و فوران، مقدار زیادی از گازهای محبوس در خویش را از دست داده است گدازه نامیده می شود.
دكتر "جاستین فیلیبرتو"(Justin Filiberto) نویسنده ارشد این مطالعه از انجمن تحقیقات فضایی دانشگاه ها و دانشمند موسسه "LPI" اظهار داشت: اگر واقعا آتشفشان های سیاره زهره فعال شده باشند مكان بسیار خوبی جهت بررسی و درك بهتر فضای داخلی این سیاره خواهد بود. این مورد سبب می شود تا ما مطالعات دیگری هم انجام دهیم و بررسی نماییم كه چرا سیاره زهره و زمین دارای آتشفشان های فعال می باشند اما این پدیده در سیاره مریخ وجود ندارد.
تصویربرداری راداری فضاپیمای "ماژلان" ناسا در اوایل دهه ۱۹۹۰ نشان داد كه سیاره زهره كه همسایه سیاره ما است دارای جهانی از آتشفشان ها و جریان های گدازه گسترده است. در دهه ۲۰۰۰، "مدارگرد ونوس اكسپرس"(Venus Express orbiter) آژانس فضایی اروپا با اندازه گیری میزان نور مادون قرمز ساطع شده از بخشی از سطح زهره(در طول شب) درك دانشمندان از آتشفشان های این سیاره را تاحدی افزایش داد.
طی این مطالعه دكتر فیلیبرتو و همكارانش جو گرم زهره را در آزمایشگاه جهت بررسی چگونگی واكنش و تغییر مواد معدنی زهره به مرور زمان بررسی كردند. نتایج آزمایشات آنها نشان داد كه ماده معدنی اولیوین(Olivine) به سرعت با جو واكنش می دهد و طی چند هفته با مواد معدنی اكسید آهن - مگنتیت و هماتیت پوشانده می شود. نتایج جدید فیلیبرتو و همكارانش نشان داد كه جریان های گدازه سیاره زهره بسیار جوان هستند كه این مورد نشان دهنده این امر است كه سیاره زهره چند آتشفشان فعال دارد.
یافته های این مطالعه در مجله "Science Advances" منتشر گردید.



1398/10/14
22:07:27
5.0 / 5
4288
تگهای خبر: تحقیقات , دانش , وب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
سئوی سایت با بک لینک دائمی ارزان
linkbegir.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لینك بگیر محفوظ است

لینك بگیر

بک لینک ارزان و رپورتاژ آگهی