ساخت یك دندان روی تراشه برای نخستین بار

ساخت یك دندان روی تراشه برای نخستین بار لینك بگیر: پژوهشگران آمریكایی توانستند برای نخستین بار یك دندان روی تراشه بسازند تا برای پیشرفت آتی دندانپزشكی گامی بردارند.


به گزارش لینك بگیر به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، امروزه ما اندام های بسیاری را می بینیم كه روی تراشه ها تولید می شوند كه طی آنها، قطعات كوچك بافت های بیولوژیكی زنده با هدف تكثیر عملكرد اندام های واقعی بدن انسان تولید می شوند.
حال پژوهشگران برای نخستین بار موفق به تولید دندان روی تراشه شدند كه بوسیله یك حفره، از دندان تقلید می كند.
برای بیشتر نقاط بدن، اندام هایی كه روی یك تراشه ساخته می شوند، شامل یك نمونه بافت مورد نظر از اندام های بدن می شوند كه روی یك سطح كوچك شفاف قرار می گیرند.
كانال های "ریزسیال شناسی" در این صفحه شفاف برای عبور مواد شیمیایی مختلف مانند داروها یا سموم استفاده می شوند.
بر طبق واكنش بافت، پژوهشگران قادر هستند چگونگی تاثیر اندام كامل را دریابند.
پژوهشگران دانشگاه بهداشت و علوم اورگن موفق به تولید یك دندان روی تراشه شدند و اصولی كه این پژوهشگران در پروژه خود بكار گرفتند، اصولی بود كه تابحال در اندام های تراشه استفاده شده است.


این دندان یك تكه كوچك از مواد عاج دندان از دندان های آسیاب بزرگ است.
كانال های "ریزسیال شناسی" موجود در این دندان موجب می شود مایعات عبور كنند. این روش همانند وجود یك حفره در دندان های واقعی است كه باكتری ها به درون دندان ها راه پیدا می كنند.
جهت بررسی این رفتار، پژوهشگران از یك میكروسكوپ استفاده كردند.
این فناوری ساخته شده می تواند برای توسعه راهكارهای پر كردن دندان استفاده گردد. علاوه بر آن می توان از آن برای بهینه سازی روش های درمانی برای افراد خاص بهره برد.
پژوهشگران پروژه اعلام كردند، چند سال بعد دندانپزشكان می توانند یك دندان را از بیمار استخراج كنند و با قرار دادن آن در دستگاه، چگونگی رفتار یك ماده پركننده برای آن دندان را ارزیابی كنند تا بعد از آن مناسب ترین ماده برای پر كردن دندان لطمه دیده را انتخاب كنند.
اندام تراشه
اندام تراشه، یك تراشه ۳ بعدی چند كاناله(كانال ها توسط مایع پر می شوند) با ابعادی در حدود ۳۵ میلی متر طول و ۱۵ میلی متر عرض با جنس پلیمر سیلیكونی یا پلاستیك است كه برای شبیه سازی تمامی سیستم ها، فعالیت ها و فرایندهای فیزیولوژیك یك اندام و دستگاه كامل استفاده می شود و در واقع می توان از آن بعنوان یك اندام مصنوعی كوچك یاد كرد.
تابحال دانشمندان موفق شده اند اندام هایی نظیر پوست، قلب، شش، كلیه، شریان، غضروف و استخوان را به وسیله این فناوری روی تراشه شبیه سازی كنند.




منبع:

1398/10/01
11:51:46
5.0 / 5
4250
تگهای خبر: تولید , دانش , دستگاه , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
سئوی سایت با بک لینک دائمی ارزان
linkbegir.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لینك بگیر محفوظ است

لینك بگیر

بک لینک ارزان و رپورتاژ آگهی