تاثیرات سریع و فوق العاده كاهش آلودگی هوا بر سلامتی

تاثیرات سریع و فوق العاده كاهش آلودگی هوا بر سلامتی لینك بگیر: با عنایت به یافته های مطالعات جدید، كاهش آلودگی هوا تأثیرات سریع و شایان توجهی در نتایج سلامت و همین طور كاهش عوارض ناشی از آن به وجود می آورد.


به گزارش لینك بگیر به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، براساس یافته های موجود مطالعه جدید انتشار یافته در مجله انجمن قفسه سینه آمریكا، كاهش آلودگی هوا تأثیرات سریع و چشم گیر بر سلامتی، نتایج بهداشتی شگرف و همین طور كاهش عوارض ناشی از آنرا به همراه دارد.
مطالعه كمیته انجمن های بین المللی تنفسی(FIRS) مداخلاتی را بررسی نموده است كه موجب كاهش آلودگی هوا از منبع آن شده اند و به نتایج و زمان وقوع نتایج در چندین محیط نگاه كرده و دریافته است كه پیشرفت های بهداشتی قابل توجهی به دنبال دارند.
بعنوان مثال، در یك هفته ممنوعیت استعمال دخانیات در ایرلند، شاهد كاهش ۱۳ درصدی مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات، كاهش ۲۶ درصدی بیماری قلبی(سرخرگ كرونری)، كاهش ۳۲ درصدی سكته مغزی و كاهش ۳۸ درصدی بیماری مزمن انسدادی ریه(COPD) بودند. جالب اینجاست كه بیشترین مزایا در این مورد در میان افراد غیرسیگاری رخ داده است.
بیماری سرخرگ تاجی یا بیماری شریان كرونری(CAD) نوعی بیماری فراگیر قلبی است. این بیماری به خصوص در جوامع پیشرفته و به خصوص در سنین بالا قربانیان زیادی می گیرد.
بیماری مزمن انسدادی ریه كه به اسامی دیگری همچون بیماری مزمن انسدادی شُش و بیماری مزمن انسدادی مسیر هوایی مشهور است، نوعی بیماری انسدادی ریوی است كه با محدود بودن علامت مسیر هوایی به صورت مزمن شناسایی می شود. این بیماری به مرور زمان بدتر می شود. اصلی ترین نشانه های این بیماری شامل مواردی همچون تنگی نفس، سرفه و ایجاد خلط سینه است. بیشتر افرادی كه برونشیت مزمن دارند، به این بیماری مبتلا می شوند. معمول ترین عامل ایجاد آن نیز استعمال دخانیات است، البته عوامل دیگری همچون آلودگی هوا و وراثت نیز نقش كمتری در ایجاد آن دارند. در كشورهای در حال توسعه، یكی از منابع اصلی آلودگی هوا، آتش های خوراك پزی و بخاری هایی است كه تهویهٔ مناسبی ندارند. در صورتیكه افراد به صورت مداوم در معرض این عوامل تحریك كننده باشند، ریه های آنها گرفتار التهاب و واكنش همراه با آماس می شود كه ناشی از تنگ شدن مسیرهای هوایی كوچك و بافت ریوی موسوم به آمفیزم است. تشخیص این بیماری برمبنای تنگی نفس صورت می گیرد كه میزان آن با آزمایش های عملكرد ریه اندازه گیری می شود. بر خلاف بیماری آسم، تنگی نفس در این بیماری با استفاده از دارو كاهش نمی یابد.
پلورزی نیز به مدلول التهاب و تحریك پرده جَنب است. پلورزی خود یك بیماری نیست، بلكه عارضه ای است كه ممكنست نشانه بیماری های گوناگونی باشد. پلورزی به دو صورت پلورزیِ خشك و پلورزیِ مرطوب ظاهر می شود. پلورزی مرطوب با تجمع مایع در میان دو لایهٔ پرده جنب هم راه است. درد قفسه سینه و كتف و شانه به همراه تنگ نفس و سرفه از علایم عمده آن است و درد با تنفس عمیق و سرفه تشدید می یابد.
"دین شرافناگل" سرپرست این مطالعه اظهار داشت: ما می دانستیم كه در كنترل آلودگی هوا مزایا و فوایدی وجود دارد، اما میزان زیاد و مدت زمان نسبتاً كوتاه آن برای تحقق، چشم گیر بود. یافته های ما حاكی از اثرات تقریباً فوری و شایان توجه نتایج بهداشتی ناشی از كاهش آلودگی هوا است.
وی ادامه داد: مهمست كه دولت ها دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی(WHO) درباب آلودگی هوا را بلافاصله اتخاذ و اجرا كنند.
در ایالات متحده، بسته شدن ۱۳ ماهه كارخانه فولاد در ایالت یوتا منجر به كاهش میزان بستری شدن در بیمارستان ها بر اثر بیماری های ذات الریه، پلورزی، برونشیت و آسم تا نصف شد و غیبت دانش آموزان در مدارس ۴۰ درصد كم شد و مرگ و میر روزانه به ازای كاهش هر ۱۰۰ میكروگرم در مترمكعب یك آلاینده، ۱۶ درصد كم شد.
همین طور بانوانی كه در این مدت حامله بودند، كمتر به زایمان زودرس مبتلا شدند.
از جانب دیگر، یك تغییر ۱۷ روزه در حمل و نقل در شهر آتلانتا ایالت جورجیا در طول بازی های المپیك ۱۹۹۶ شامل بستن قسمت هایی از این شهر برای كمك به ورزشكاران، نه تنها موجب شد تا ورزشكاران بموقع به مسابقات خود برسند، بلكه سبب كاهش شدید آلودگی هوا در این شهر نیز شد.
بعد از این رویداد، در چهار هفته بعدی، بازگشت كودكان به سبب مبتلاشدن به آسم به درمانگاه ها بیشتر از ۴۰ درصد و بستری شدن در بخش اورژانس ۱۱ درصد كم شد. بستری در بیمارستان به سبب آسم نیز در حالت كلی ۱۹ درصد كم شد.
همین طور هنگامی كه چین محدودیت هایی را برای كارخانه ها و مسافرت مردم طی بازی های المپیك پكن وضع كرد، بیماری های ریه طی دو ماه بهبود یافت و مراجعه به پزشك به سبب آسم كمتر شد و مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی كم شد.
علاوه بر اعمال سیاست های كاهش آلودگی هوا در سطح شهری، كاهش آلودگی هوا داخل منازل نیز منجر به فواید سلامتی فوری بر اهالی خانه می شود.
بعنوان مثال در نیجریه، مادران حاملگی كه اجاق های آشپزخانه استاندارد داشتند كه هوای داخل خانه را آلوده نمی كردند، بعد از درنوردیدن دوره حاملگی ۹ ماهه خود شاهد افزایش وزن نوزاد هنگام تولد، سن حاملگی بیشتر در زمان زایمان و میزان مرگ و میر كمتر ناشی از تولد زودرس بودند.
این گزارش همین طور تأثیر سیاست های زیست محیطی را از نظر اقتصادی بررسی نموده است و نشان داد كه ۲۵ سال بعد از تصویب قانون هوای پاك توسط سازمان حفاظت محیط زیست این كشور، مزایای سلامتی حاصل از آن سبب صرفه جویی ۲ تریلیون دلاری شده و بعنوان یكی از مؤثرترین سیاست های بهداشت عمومی در همه زمان ها معرفی شده است.
با تصویب این قانون، میزان انتشار آلاینده های اصلی نظیر گوگرد اكسید، نیتروژن اكسید، كربن مونوكسید، تركیبات آلی فرار و سرب بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ به میزان ۷۳ درصد كاهش یافته است در صورتیكه تولید ناخالص داخلی ایالات متحده بیشتر از ۲۵۰ درصد رشد داشته است.
دكتر "شرافناگل" با عنایت به این یافته ها امیدوار شده است.
وی اظهار داشت: آلودگی هوا تا حد زیادی یك خطر جدی برای سلامتی است كه می توان از آن جلوگیری كرد. رشد شهری، گسترش صنعتی شدن، گرم شدن كره زمین و دانش جدید در مورد مضرات آلودگی هوا، نیاز اضطراری به كنترل آلودگی را بیشتر می كند. خوشبختانه كاهش آلودگی هوا می تواند منجر به دستاوردهای سلامتی سریع و قابل توجه گردد. این سیاست ها بر كل كشور تأثیر می گذارد و می تواند مرگ و میر را طی چند هفته كم كند.




منبع:

1398/09/25
14:47:49
5.0 / 5
4403
تگهای خبر: تولید , دانش , صنعت , وب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
سئوی سایت با بک لینک دائمی ارزان
linkbegir.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لینك بگیر محفوظ است

لینك بگیر

بک لینک ارزان و رپورتاژ آگهی