مشاهده اختلال عملكرد مغزی در كودكان مبتلا به دیابت نوع ۱

مشاهده اختلال عملكرد مغزی در كودكان مبتلا به دیابت نوع ۱ به گزارش لینك بگیر یك مطالعه انجام شده توسط محققان دانشكده پزشكی دانشگاه ˮاستنفوردˮ نشان داده است كه كودكان مبتلا به دیابت نوع ۱ تفاوت های ظریف اما مهمی در عملكرد مغز در مقایسه با افرادی كه به این بیماری مبتلا نیستند، نشان می دهند.


به گزارش لینك بگیر به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، مطالعه جدید محققان دانشكده پزشكی دانشگاه استنفورد كه در مجله PLOS Medicine انتشار یافته است، نخستین مطالعه ای است كه مغز كودكان مبتلا به دیابت را با انجام یك كار شناختی ارزیابی می نماید.
در اسكن های fMRI، هنگامی كه مغز آنها در حال كار بود، كودكان مبتلا به دیابت مجموعه ای از الگوهای فعالیت غیرعادی مغز را به نمایش گذاشتند كه در خیلی از اختلالات دیگر همچون كاهش شناختی در پیری، آسیب مغزی، اختلال بیش فعالی كمبود توجه و ام اس مشاهده شده است.
این مطالعه همینطور گزارش داد كه الگوهای غیرطبیعی فعالیت مغزی در كودكانی كه مدت بیشتری است به دیابت مبتلا هستند، بیشتر دیده می شود.
"لارا فولند راس" محقق ارشد تحقیقاتی در مركز تحقیقات علوم مغزی استنفورد اظهار داشت: یافته های ما نشان داده است در كودكان مبتلا به دیابت نوع ۱، مغز به اندازه لازم كارآمد نیست.
وی ادامه داد: نتیجه گیری مطالعه ما این است كه به رغم توجه خیلی از متخصصان غدد درون ریز به این گروه از بیماران و پیشرفت های واقعی در دستورالعمل ها و درمان های بالینی، كودكان مبتلا به این نوع دیابت هنوز در یادگیری و مسائل رفتاری مشكل دارند كه احتمالاً با بیماری آنها در ارتباط می باشد.
دیابت نوع ۱ هنگامی رخ می دهد كه لوزالمعده نتواند انسولین بسازد؛ هورمونی كه به تنظیم قند خون كمك می نماید. به این بیماران از راه تزریق یا پمپ انسولین تزریق می شود. اما حتی با این درمان، سطح قند خون آنها بسیار بیشتر از افراد سالم در نوسان است.
"راس" اظهار داشت: كودكان مبتلا به دیابت در سطح قند خون خود نوسانات مزمن دارند و از سویی گلوكز برای رشد مغز مهم می باشد. سلول های مغزی احتیاج به تأمین مداوم گلوكز برای سوخت دارند. مطالعه قبلی نشان داد كه تغییرات ساختار مغز و اختلال خفیف در عملكرد در كارهای شناختی در كودكان مبتلا به دیابت نوع ۱ وجود دارد، اما این مكانیسم هیچگاه مورد مطالعه قرار نگرفته بود. مهم این بود كه آنچه را كه در مغز این بچه ها اتفاق می افتد را بررسی نماییم.
محققان اسكن مغزی fMRI را بر روی ۹۳ كودك مبتلا به دیابت نوع ۱ در ۵ مكان مختلف انجام دادند. یك گروه ۵۷ نفره از كودكانی كه بیماری نداشتند هم بعنوان گروه كنترل تشكیل شد. همه شركت كنندگان بین ۷ تا ۱۴ سال سن داشتند و به كلیه كودكان پیش از اسكن مغزی، آزمون های رفتاری و شناختی استاندارد داده شد.
سپس در اسكنر fMRI، كودكان یك كار شناختی انجام دادند كه حروف مختلف الفبا به شكل تصادفی به آنها نشان داده می شد و از آنها خواسته شد كه در پاسخ به هر حرف به جز حرف "X" یك دكمه را فشار دهند. این كار اغلب در مطالعات اسكن مغز برای ارزیابی آنچه در مغز هنگام تمركز اتفاق می افتد، انجام می شود.
این مطالعه نشان داد باآنكه كودكان مبتلا به دیابت این كار را دقیقاً همانند گروه كنترل انجام می دهند، اما مغز آنها رفتار متفاوتی دارد.
این ناهنجاری ها در كودكانی كه در سنین پایین تر به دیابت مبتلا شده بودند، بیشتر بروز می كند كه در نوع خود نشان داده است كه امكان دارد این مشكل با گذشت زمان بدتر شود.
"راس" اظهار داشت: هر چه میزان مواجهه شما با تغییرات و نوسان در سطح گلوكز خون بیشتر باشد، تغییرات عملكرد مغز بیشتر می شود. مطالعات در بزرگسالان مبتلا به دیابت نشان داده است كه در مراحل بعدی این بیماری، سرانجام مغز توانایی حل این مشكل را از دست می دهد.
در مرحله بعد، دانشمندان می خواهند بررسی نمایند كه آیا رسیدن به غلظت بهتر گلوكز خون از راه درمان با لوزالمعده مصنوعی، تأثیر مثبت بر عملكرد مغز كودكان دارد یا خیر. این دستگاه ها به صورت الكترونیكی یك حسگر گلوكز خون را با پمپ انسولین تنظیم می كنند كه به صورت خودكار تحویل انسولین را تنظیم می كند.
"راس" با اشاره به اینكه با كنترل بهتر قند خون امكان دارد مغز كودكان بتواند فعالیت عادی خویش را بازیابی كند، اظهار داشت: امیدواریم با پیشرفت در دستگاه های درمانی دیابت، این یافته ها از شدت این مشكلات بكاهد یا آنرا به كلی از بین ببرد. مغزهای جوان بیشترین پتانسیل را برای ترمیم دارند.



1398/09/21
20:26:25
5.0 / 5
4263
تگهای خبر: تحقیقات , دانش , دستگاه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
سئوی سایت با بک لینک دائمی ارزان
linkbegir.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لینك بگیر محفوظ است

لینك بگیر

بک لینک ارزان و رپورتاژ آگهی