رئیس دانشگاه ازاد :

ضرورت توجه ویژه به مهارت، نوآوری و فناوری در دانشگاه

ضرورت توجه ویژه به مهارت، نوآوری و فناوری در دانشگاه به گزارش لینك بگیر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اشاره كرد: این دانشگاه امروز صرفاً كلاس درس نیست، بدین سبب نباید هیچ مانعی برای آموزش های مهارتی و كارآفرین در واحد های دانشگاهی وجود داشته باشد.


به گزارش لینك بگیر به نقل از ایسنا، دكتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اولین همایش فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی كه بامداد امروز در سالن همایش هتل فرهیختگان سازمان مركزی برگزار شد، با سلام و درود به حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، اظهار داشت: امام حسین(ع) جان خودرا برای نجات بشر از گمراهی و ضلالت در صحرای كربلا فدا كردند و به تبع آن خداوند نعمت ولایت را به ما عطا فرمود كه باید قدردان آن باشیم.
وی با اشاره به راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی، گفت: این رخداد بزرگ، با عظمتی بی نظیر انجام شد كه باید از دو كشور ایران و عراق به خاطر ارائه خدمات به راهپیمایان تشكر كرد، البته ملت های مسلمان از كشورهای دیگر نیز در خلق این عظمت شریك بودند كه قابل تحسین است. دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید این حماسه بزرگ را بعنوان یك محور اساسی در حركت های خود لحاظ كند.
دانشگاه آزاد اسلامی فضای ایجاد نوآوری را فراهم نموده است
دكتر طهرانچی ضمن تشكر از حمایت های دكتر ولایتی، اظهار داشت: بسی جای خرسندی است كه رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه، شرایطی فراهم نمود تا دانشگاه آزاد اسلامی بتواند در كمال سلامت، یك فضای ایجاد نوآوری در مدیریت را مهیا كند. دكتر ولایتی با میدان دادن و اعتماد كردن به جوانان، یك مدیریت تحول گرا به وجود آورد و این كار مردان بزرگ است. تحولاتی در یك سال قبل در این دانشگاه رقم خورده كه بی گمان بدون حمایت های دكتر ولایتی امكان پذیر نبود.
وی تصریح كرد: دكتر دهقانی فیروزآبادی باوجود جوان بودن، توانسته در صنعت، ایده های مؤثر خلق كند و امروز در دانشگاه آزاد اسلامی با یك تیم قوی به دنبال توسعه فناوری و نوآوری در این دانشگاه است.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تشكیل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در این دانشگاه، اشاره كرد: با این كار، برای اولین بار دانشگاه آزاد اسلامی بدعت های غلطی كه در نظام آموزش عالی رشد كرده بود را كنار گذاشت و یك ساختار جدید خلق كرد. این ساختار با حمایت دكتر ولایتی انجام شد كه امروز ثمره این اعتماد را می بینیم و ان شاءالله در سال پیش رو شاهد ثمرات بیشتری خواهیم بود.
دكتر طهرانچی در ادامه با اشاره به حدیث «العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه» از امیرالمومنین(ع)، اظهار داشت: مدلول این حدیث شریف این است كه «علم، قدرت است، هركس دانش را به دست آورد، می تواند قدرتمندی و قدرت نمایی كند و هركس آنرا نیافت به زیر كشیده خواهد شد.» این مساله بسیار حائز اهمیت می باشد و باید بدان توجه ویژه شود.
برای صیانت از كشور، علم، صنعت و فناوری به صورت توامان لزوم دارد
ایشان سپس با اشاره به دو نكته مهم در آیات قرآن كریم، تصریح كرد: خداوند در آیات «وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَكُمْ لِتُحْصِنَكُمْ مِنْ بَأْسِكُمْ فَهَلْ أَنْتُمْ شَاكِرُونَ» (و ما به داود صنعت زره ساختن برای شما آموختیم تا شما را از زخم شمشیر و آزار یكدیگر محفوظ دارد، آیا شكر بجای می آورید؟) و «وَاصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْیُنِنَا وَوَحْیِنَا» (و (اكنون) زیر نظر ما و طبق دستور و الهام ما كشتی بساز)، به حضرت داود و نوح می فرماید ما به شما علم و صنعت آموزش دادیم و مردم شما باید از این مساله شاكر باشند چونكه این صنعت و علم توانست از مردم شما صیانت كند. این آیات به ما نشان میدهد كه برای صیانت از كشور، فقط به علم نیاز نداریم، بلكه صنعت و فناوری هم لازم است.
دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تحقق اهداف اسناد بالادستی نظام است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینكه این دانشگاه بنا دارد اسناد بالادستی نظام را محقق كند، اظهار داشت: در دانشگاه آزاد اسلامی سندی خلق نمی نماییم، بلكه برمبنای سیاست های كلی مقام معظم رهبری، سیاست های كلی نظام در حوزه علم و فناوری، نقشه جامع علمی كشور و سند اسلامی شدن دانشگاه ها حركت خواهیم كرد. سیاست های كلی نظام در سال 1393 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ گردیده و از وظایف دانشگاه هاست كه این سیاست ها را اجرایی و عملیاتی كنند.
دكتر طهرانچی با تاكید بر اینكه نقشه جامع علمی كشور جهت دادن چرخه علم، فناوری و نوآوری به ایفای نقشی مؤثرتر در اقتصاد را بعنوان راهبرد كلان خود انتخاب نموده است، گفت: در این نقشه، سه راهبرد ملی مطرح شده كه شامل «ترویج فرهنگ كسب و كار دانش بنیان و فرهنگ كارآفرینی، ارتقای توانایی علمی، فناوری و مهارتی افراد»، «افزایش نقش علم و فناوری در توانمندسازی و ارتقای بهره وری» و «تسهیل و كارآمدسازی پروسه عرضه و تقاضا و انتقال و انتشار علم و فناوری و توسعه زیرساخت ها» است. این مباحث باید در دانشگاه مورد توجه جدی قرار گیرد.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: یكی دیگر از موارد مهم در این سیاست ها، مربوط به بند 5 سیاست های كلی ابلاغی در حوزه علم، فناوری و آموزش عالی است و آن ایجاد تحول در ارتباط میان نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری با سایر بخش ها با تاكید بر مواردی همچون افزایش سهم علم و فناوری در اقتصاد و درآمد ملی، ازدیاد توان ملی و ارتقای كارآمدی، حمایت مادی و معنوی از پروسه تبدیل ایده به محصول، تحكیم و تعمیق پیوند حوزه و دانشگاه، تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و متناسب سازی سطوح و رشته های تحصیلی با نقشه جامع علمی كشور، تعیین اولویت ها در آموزش و پژوهش، پشتیبانی از مالكیت فكری و معنوی، افزایش نقش و مشاركت بخش های غیردولتی در حوزه علم و فناوری و توسعه و تقویت شبكه های ارتباطات ملی و فراملی است. این مساله نیز باید در دستوركار دانشگاه ها قرار گیرد.
وی با تاكید بر اینكه كشور ما در گذشته ریشه داشته و دارای صنعت و علم بوده، اظهار داشت: یكی از اشكالات كار در ایران این بوده كه وقتی با غرب مواجه شدیم، كسانی كه می خواستند دانشگاه را از غرب وارد كنند، آنرا كپی كردند و تصور آنها این بود كه ما دارای علم و صناعت نیستیم و مفاهیم را بد فهمیدند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه كرد: نگاه این دسته از افراد، فن محور بود. متأسفانه دوران حضیض كشور ما وقتی آغاز شد كه با فن غرب مواجه شدیم و نگاه ما تنها به محصولات آنها بود و به صناعت و دانش خود توجهی نداشتیم. در واقع ما مفتون فن غرب شدیم و به عقبه آنها كه تكنولوژی، فن شناخت و سیستم دانشی بود، توجهی نكردیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اعزام دانشجو در دوره قاجار تا پهلوی به غرب، اظهار داشت: این اعزام ها فقط در رشته های مهندسی، طب و نظامی بود و رشته های دیگر همچون فیزیك مورد غفلت واقع شده كه كاری اشتباه بود. درواقع ما فقط رشته هایی را وارد كردیم كه یك فن را به ما آموزش دهد و فرق بین علم و تكنولوژی را درك نكرده بودیم. اساساً ما تكنولوژی را علم كاربردی یا پژوهش كاربری ترجمه كردیم، در صورتیكه تكنولوژی به مدلول كاربست علم بود و همین سوژه ها مبنای رفتار غلط سیستم شد.
مرجعیت علمی در حال ظهور باردیگر در ایران است
وی با اشاره به مقاله مجله نیچر در سال 2005 كه به سوژه مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران پرداخته بود، اظهار داشت: در این مقاله اشاره شده كه مرجعیت علمی در حال ظهور باردیگر در ایران است و تاكید كرد كه تنها با ایجاد اختلافات سیاسی و تحریم های تدریجی می توان این مرجعیت را متوقف كرد. همین طور در این مقاله تاكید شده كه علت پیشرفت علمی ایران، حمایت رهبر آن از جامعه دانشگاهی ایران است كه مسیر پیشرفت كشور را توسعه علمی همه جانبه و درون زا می داند. این مقاله مرجعیت علمی ایران را خطرناك می داند، چونكه می گوید مردم ایران به تاریخ علم خود واقف هستند.
دكتر طهرانچی تاكید كرد: بدین جهت بسیار مهمست كه ما به تاریخ علم خود در دوره های اسلامی مسلط باشیم، چونكه نظریه اروپامحوری آمده كه این مساله را حذف كند.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینكه غرب مسیری در مبحث علم داشته و آن مسیر نظریه آفرین، علم فن آور و نوآور است، اظهار داشت: این مسیر به تبع انقلاب صنعتی رخ داده است. در انقلاب صنعتی یك مفهوم تحت عنوان فناوری عنوان شد كه ما نتوانستیم این مفهوم را درك نماییم.
وی با اشاره به اینكه تكنولوژی مسیری را طی كرده و ما نیز با آن بیگانه نبوده ایم، اشاره كرد: كشور ما هیچ گاه در راه رشد تكنولوژی به دنبال سلاح نرفت و این از خاصیت های دوره اسلامی است كه طی 500 سال با رشد علم، تنها با شمشیر جنگید اما غرب جنگ های خودرا با شمشیر آغاز كرد و با بمب اتم ادامه داد. این در شرایطی است كه سرعت دستاوردهای علمی ما در این زمان بسیار زیاد بوده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینكه بزرگ ترین اختراع غرب بعد از انقلاب صنعتی، روش اختراع بود، اظهار داشت: اختراع ما هنوز در كشور روش مند نیست. پژوهش و مقاله های ما روش مند است اما نتوانسته ایم اختراع را روش مند نماییم، چونكه از ابتدا اشتباه بنا نهاده شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به یكی از صحبت های دكتر داوری از متفكران ایرانی درباب علم جدید، تصریح كرد: به اعتقاد وی؛ علم جدید در اروپا با نظر تكنیك و بر اثر تلقی موجودات بعنوان منبع نیرو و به قصد تصرف در جهان و موجودات پدید آمده است. حتی در جایی هم كه این علوم ستاندن و اقتباس شد، این اقتباس را از تكنولوژی و برای تكنولوژی شروع كردند. دكتر داوری در كتاب «سیر تجدد» تاكید می كند كه اگر تكنیك نباشد، علم غرب مسئله ندارد اما ما با این مسئله درگیر نشده ایم.
دكتر طهرانچی تصریح كرد: سه مفهوم «خلق دانش»، «كاربست دانش» و «كاربست كاربست دانش» در جهت درآمدزایی باید از لحاظ ذهنی جدا شود. در این صورت می توانیم بنیان ها را درست و بومی خلق نماییم. ما چندهزار سال است كه مفهوم «بازار» را داریم. بازار در سنت ما یك مفهوم كاملاً بومی و اسلامی شده است. پس باید در بازار دانش بنیان نیز مفاهیم ارزشی حاكم باشد.
لزوم توجه ویژه به مهارت، كارآفرینی، نوآوری و فناوری در دانشگاه
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به یكی از بندهای سند منتشرشده در سال 2010 در انگلستان، گفت: در این سند تاكید شده ما نیازمند گنجاندن دروس مهارتی بیشتری در آموزش های ارائه شده به دانشجویان هستیم. باید بدانیم چه چیز مانع شركت های انگلیسی در گذار از صد میلیون دلار به یك میلیارد دلار می شود. شاید به خاطر فقدان مهارت های مدیریتی و كارآفرینانه باشد. این بند به خوبی نشان دهنده اهمیت و توجه به مهارت، كارآفرینی، نوآوری و فناوری در دانشگاه است. این مساله تاكید دارد كه اگر شركت های شما ورشكست شدند، برای دلیل آن در بازار جستجو نكنید بلكه دلیل آنرا باید در محیط های آموزشی پیدا كنید.
سراهای نوآوری، محیط كار را به دل دانشگاه آورده است
ایشان سپس با تاكید بر اینكه دانشگاه در نسل جدید شامل درهم تنیدگی دو محیط آموزشی و شغلی است، اظهار داشت: قبلاً محیط آموزشی، فرد را آماده می كرد و به محیط شغلی می فرستاد، اما امروز دیگر این دو محیط كاملاً درهم تنیده شده اند. سراهای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی، محیط كار را به دل دانشگاه آورده است. مفهوم مركز رشد را نیز به دانشگاه وارد كرده و این یعنی دانشگاه دیگر فقط كلاس درس نیست. بنا داریم محیط شغل را در محیط دانشگاه فراهم نماییم و این وظیفه را انجام دهیم، چونكه شغل پیش از اینكه حرفه باشد، یك مفهوم تربیتی است و برای این مساله باید توجه و تلاش جدی در دانشگاه صورت گیرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه كرد: در دانشگاه نسل جدید، فقط فارغ التحصیلی مطرح نیست بلكه یك دانش آموخته وارد محیط كار شده، مركز رشد تأسیس كرده و با راه اندازی شركت دانش بنیان، وارد بازار می شود. در واقع محیط آموزشی و شغلی یكی می شود. بدین سبب باید در دوران تربیتی 14 تا 21 سالگی كه دوران وزارت و رشد اجتماعی است، مفاهیم شغلی را به دانش آموزان و دانشجویان منتقل نماییم. ما در دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تحقق این هدف هستیم.
دكتر طهرانچی خطاب به رؤسای واحدها و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی امروز صرفاً كلاس درس نیست، پس سد و مانع آموزش های مهارتی و كارآفرین در دانشگاه نشوید، چونكه یكی از رسالت های این دانشگاه، همین آموزش هاست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاكید بر اینكه دانشگاه وارد شده تا یكی از وظایف خود كه تربیت است را انجام دهد، گفت: یكی از ساحت های تربیتی، ساحت" اقتصادی و حرفه ای" است كه در دانشگاه ها تعطیل می باشد. دانشگاه باید بتواند معیشت را به دانشجویان آموزش دهد. به خاطر این مسئله است كه تاكید داریم دانشگاه نباید صرفاً كلاس درس باشد.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه، با اشاره به اینكه علم و فناوری دارای مفاهیم آموزش و پژوهش هستند، اظهار داشت: معاونت های موضوعی در دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت های علمی هستند. بدین سبب هم آموزش و هم پژوهش در این معاونت ها جای دارد.
وی با اشاره به اینكه هر فناوری، نوآوری نیست، اشاره كرد: فناوری وقتی به تجاری سازی ختم شود، نوآوری خواهد شد. برای همین ما اصرار داشتیم ساختار دانشگاه تغییر یافته و ساختار علمی و فناوری به وجود آید. معاونان پژوهشی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی هم مسئول پژوهش علمی هستند و هم مسئول پژوهش فناوری و نوآوری. پژوهش در حوزه تحصیلات تكمیلی در دسته اول جای می گیرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح كرد: دانشگاه دارای آموزش، پژوهش و نظریه پردازی است. همین طور دانشگاه بستر علم، فناوری و نوآوری بوده و دانش آموخته كارآفرین و نوآوری را در درون خود جای داده است، اما نكته مهم این است كه محیط های رشد آنها متفاوت می باشد. معاون علوم انسانی و هنر و معاون علوم مهندسی و كشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تربیت فن آور نیستند. آنها می خواهند عالم تربیت كنند، اما معاون فناوری و نوآوری می خواهد فن آور، كارآفرین و نوآور تربیت كند. این مطلب به خوبی لزوم تغییر ساختار در دانشگاه را نشان میدهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به چشم انداز دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علم و فناوری، اظهار داشت: ما باید با گسترش پژوهش برتر، كار در سراسر بخش ها و با شیوه های راهبردی و میان رشته ای به یك پیشتاز در حل چالش های ملی مبدل شویم. ما باید به خلق ایده های بزرگ و دانش ادامه داده و این ایده ها و حتی ایده های دیگران را به كار گیریم تا بتوانیم منافع آنرا برای جامعه و اقتصاد به ارمغان آوریم.
دكتر طهرانچی تاكید كرد: دانشگاه باید با حفظ و ارتقای جایگاه برجسته اش در پژوهش فناوری و نوآوری و با ارائه تصویری از خود بعنوان جایگاهی باكیفیت در امر تولید فناوری، به آهنربایی برای جذب سرمایه های ملی تبدیل گردد. ما باید واحدهای دانشگاهی پیشرفته ای داشته باشیم كه همكاری بسیاری با بخش های مختلف داشته و افراد بسیار ماهر و كارآفرین به جامعه تحویل دهند.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح كرد: بودجه های صندوق پژوهش و فناوری، اثرات اقتصادی و اجتماعی همچون افزایش بهره وری و كسب و كارهای موجود، جذب سرمایه از بازار و خلق كسب و كارهای جدید، عرضه افراد بسیار ماهر به بازار كار و عرضه منافع اجتماعی به معنای خاص و عام آن بوسیله ارتقای سیاست عمومی و خدمات عمومی را به دنبال دارد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، وی با تاكید بر اینكه پژوهش باید به ایجاد ظرفیت تولید دانش فنی بینجامد، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا تلاش خواهدنمود و در همین رابطه باید از 14 سالگی در مدارس، بحث فناوری و نوآوری را آغاز نماییم.




منبع:

1398/07/30
19:31:08
5.0 / 5
4294
تگهای خبر: ارتباطات , تحقیقات , تكنولوژی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
سئوی سایت با بک لینک دائمی ارزان
linkbegir.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لینك بگیر محفوظ است

لینك بگیر

بک لینک ارزان و رپورتاژ آگهی