در گفت وگو با لینك بگیر مطرح شد
اعزام فضانورد ایرانی به فضا با پرتاب ربات ها آغازمی شود، قرارگیری محموله ۳۰۰ كیلوگرمی به زیرمدار
به گزارش لینك بگیر رئیس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به تجربیات این پژوهشگاه در زمینه پرتاب محموله زیستی و میمون تا ارتفاع زیر مداری، اظهار داشت: بر مبنای سند جامع توسعه هوافضای كشور لازم است به سمت اعزام فضانورد به فضا اقدام نماییم كه در این راستا كپسول هایی را برای این منظور در دستور كار داریم كه در فاز اول رباتی تا ارتفاع ۱۵۰ كیلومتری پرتاب می شود و پس از ۵ پرتاب موفق وارد پروژه اعزام انسان خواهیم شد.
دكتر فتح الله امی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینكه اجرای پروژه های ملی در این پژوهشگاه بر مبنای سند جامع هوافضای كشور است، اضافه كرد: بر این اساس ما مرحله به مرحله پروژه های تعریف شده را ارتقا می دهیم.
وی طراحی و ساخت كپسول E1S را همچون پروژه های این پژوهشگاه نام برد و خاطرنشان كرد: ما پس از پرتاب میمون ها دیگر نمی خواهیم حیوان پرتاب نماییم، بلكه درصدد اعزام انسان به فضا هستیم.
امی با اشاره به اینكه در این راستا در فاز اول اعزام انسان به زیر مداری را در دستور كار قرار دادیم تا به اعزام انسان به مدار برسیم، تصریح كرد: در این پروژه كپسول E1S مدل انسان، رباتی را در اشل ۷۵ درصد انسان به مسیر زیر مداری و در ارتفاع ۱۵۰ كیلومتری می برد.
رئیس پژوهشگاه هوافضا وزن محموله ای را كه این كپسول می تواند حمل كند، حدود ۳۰۰ كیلوگرم دانست و خاطرنشان كرد: البته این هدف گذاری بسیار مهم می باشد كه ۳۰۰ كیلوگرم را به ارتفاع ۱۵۰ كیلومتر پرتاب كند و سالم به زمین باز گرداند.
امی تصریح كرد: اگر بتوانیم ۵ پرتاب كپسول E1S را با موفقیت طی نماییم، در مرحله بعد به سراغ طرح اعزام انسان خواهیم رفت.
رئیس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به اجرای پروژه آزمایشگاه فضایی (C5) در این پژوهشگاه، توضیح داد: C5 آزمایشگاه فضایی است كه محموله های مورد نظر همچون موجود زنده را به همان ارتفاع (۱۵۰ كیلومتری) می برد.
به قول وی، میمون فضایی به ارتفاع ۱۲۰ كیلومتری پرتاب شد، ولی در E1S علاوه بر آنكه وزن محموله بالاتر است، برای پرتاب به ارتفاع ۱۵۰ كیلومتری طراحی می شود.
یكی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه هوافضا و از محققان پروژه آزمایشگاه فضایی كه هویت وی به علت تحریم های اعمال شده در بخش فضایی كشور محفوظ است، هم در گفتگو با ایسنا، آزمایشگاه C5 را بخشی از تست های زیر مداری دانست كه برای انجام آزمایش های میكروگرویتی استفاده می شود و افزود: در پرتاب هایی كه تابحال انجام می شد، كنترل وضعیت جهت گیری انجام نمی شد و ما در C5 به دنبال این بودیم كه محموله پرتابی را كاملا كنترل نماییم و در هر جهتی كه می خواهیم آنرا دوران بدهیم، ضمن آنكه دوران های زاید را بگیریم و بتوانیم بسترهای جدیدتری را برای انجام برخی از آزمایش های خاص فراهم نماییم.
وی افزود: به صورت مثال بعضی از دوربین های خاص اكتشافات فضایی برای مطالعات خورشیدی نیاز است تا در جهت خورشید قرار گیرد و این جهت گیری خاص را در طول مسیر پروازی داشته باشد كه با استفاده از این طرح می توان آزمایش های لازم در این زمینه را انجام داد.
این محقق پژوهشگاه هوافضا مزیت استفاده از این سامانه را هزینه كمتر تست های آن نسبت به ساخت ماهواره ها دانست و تصریح كرد: تست های مربوط به خیلی از ماژول های فضایی با این زیر ساخت انجام می شود و پس از كسب نتایج مورد نظر وارد عملیات در فضاپیما و ماهواره ها خواهند شد.
وی با تاكید بر اینكه اگر بتوانیم اثبات نماییم كه طراحی ما جواب می دهد، فراخوانی برای دانشگاه هاو پژوهشگاه ها برای معرفی این زیر ساخت ارسال می شود تا آزمایش های خویش را با این زیر ساخت انجام دهند، خاطرنشان كرد: محققان حوزه های جانوری، گیاهی و برخی در اكتشافات فضایی می توانند از این زیر ساخت بهره مند شوند، ضمن آنكه می توانیم تعاملات بین المللی ایجاد كنیم؛ چونكه هم اكنون نیازمندی هایی در این زمینه از كشورهای مختلف مطرح گردیده است.
به گزارش لینك بگیر به نقل از ایسنا، "انجام مأموریت های فضایی سرنشین دار و قرار دادن انسان در مدار با اولویت علوم، فناوری ها و صنایع داخل و با مشاركت جهان اسلام و همكاریهای بین المللی" همچون تاكیدات سند جامع توسعه هوافضای كشور است كه پژوهشگاه هوافضا هم گام هایی را در این راستا برداشته است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب