دانش آموزان عصر پسادیجیتال

دانش آموزان عصر پسادیجیتال لینك بگیر: شهركرد - مهرماه فصل درس و پاییز شروع شده است، پدران و مادران خودروهای خویش را تا كنار درب مدرسه و بصورت دوبل پارك كرده اند تا دانش آموزان را مشایعت و وارد فضای مدرسه كنند.


بیشتر پدران و مادران دوربین به دست از ورود دانش آموزان به مدرسه عكس می گیرند و آنها را در معرض دید فرزندان شان قرار می دهند.
برخی از دانش آموزان تبلت های 7 اینچی را در كوله پشتی پنهان كرده اند، اما بعضی از پدران و مادران با تبلت خود دانش آموزان، عكس یادگاری لحظه ورود به مدرسه را ثبت می كنند.
قیمت این تبلت ها حدود 5 میلیون ریال است با رم یك گیگابایتی و حافظه 4 تا 8 گیگابایتی كه به نظر می آید برای دانش آموزان مناسب می باشد.
هنوز زنگ شروع سال تحصیلی نواخته نشده است كه بی درنگ پدران و مادران تصاویر ورود فرزندشان به مدرسه را در شبكه های اجتماعی به صورت «پست» یا «استوری» منتشر می كنند.
انتشار عكس از دانش آموزان در بدو ورود به مدرسه حجم زیادی از فضای شبكه های اجتماعی را در روز یكم مهرماه سال 97 به خود مختص كرده است كه نشان از علاقه مندی پدران و مادران به اطلاع رسانی از این رخداد بزرگ فرهنگی است.
اما جنس رفتاری این دانش آموزان با دانش آموزان 10 سال پیش فرق می كند، بعضی از آنان ژست خود در عكس را نمی پسندند و تاكید دارند عكس جدید با ژست تازه تری بگیرند.
شاید این عكس نپسندیدن بچه ها، نشان از سواد رسانه ای بالای دانش آموزان از پدران و مادران خود در مورد تلفن همراه یا تبلت هاست.
اینها دانش آموزانی هستند كه تابستان كلاس زبان را با نمره بالا
گذرانده اند و دیگر نمی توان استعداد آنها را در دوره جدید تحصیل نادیده گرفت.
آنها تا همین چند ماه پیش هم در تلگرام برای خود كانال یا پروفایل داشتند و حالا دانش آموزان دبیرستانی اكنون در اینستاگرام صفحه شخصی دارند.
برخی از آنها حتی بدون درك یا فهم واژه های یك پست سیاسی آن را به اشتراك می گذارند یا در صفحه های دیگر لایك زنی می كنند.
با این دانش آموزان چه باید كرد؟ آنها متعلق به فضای جدیدی از فناوری ها هستند كه عده ای از آنها حتی توان تولید استارت آپ را هم دارند.
یكی دو نفری هم در این میان در حوزه فناوری اطلاعات كارآفرینی كرده اند و برای خود در این سن كم درآمدی داشته اند.
عده ای از این دانش آموزان در تابستان به جای اینكه كلاس شنا یا مدرسه فوتبال بروند، به سراغ فناوری ساخت ربات یا برنامه چرتكه اندازی و برنامه نویسی شبكه و اینترنت اشیاء رفته اند.
برخی از این دانش آموزان در كلاس های انگلیسی آموزشگاه های زبان، حتی از دارندگان مدرك كارشناسی به زبان خارجی مسلط تر هستند.
پدران بعضی از این دانش آموزان به اندازه فرزندان شان كلمات انگلیسی را نمی شناسند و حتی نمی دانند بعضی از اپلیكیشن های فضای مجازی تا چه اندازه برای دانش آموزان اهمیت دارد.
برخی از 'اپ' ها حتی كار را برای دانش آموزان راحت كرده است و جواب تمرین كتاب ها یا كتاب های كمك آموزشی را هم در اختیار دانش آموزان قرار داده است.
اگرچه بخش عمده ای از دانش آموزان روستایی و عشایری از نعمت این فناوری محرومند، اما در بیشتر شهرهای ایران این طیف از دانش آموزان وجود دارند و دسترسی آنها به فناوری ها جدید برای تحصیل بیش از دانش آموزان روستایی و عشایری است.
این فناوری ها به بعضی از دانش آموزان آنقدر قدرت اعتماد به نفس داده است كه تعدادی از دانش آموزان دبیرستانی در نشست های دورهمی به نوع تدریس معلم خود هم ایراد می گیرند.
آموزش دانش آموز محوری با رویكرد تكنولوژی های جدید در كشورهای مختلف جهان كاربردی شده است و در بعضی از مدارس ایران هم این فناوری ها خواسته یا ناخواسته دانش آموزان را فرا گرفته است.

** بازار پررونق اپلیكیشن های درسی برای دانش آموزان
یك كارشناس علوم ارتباطات و رسانه می گوید: از سال 2000 به بعد استفاده از تخته سیاه و گچ در مدرسه افول كرد و فناوری های جدید برای حضور در مدارس طراحی شد.
متیرا طالبی در گفت و گو با ایرنا اضافه كرد: در سالهای اخیر هم فناوری جدیدی مانند 'وایت برد هوشمند تعاملی' بعنوان یك سخت افزار جای خویش را در مدارس پیشرفته باز كرد و زمینه ساز حضور نرم افزارها در مدارس شد.
به گفته وی، این فناوری ها سبب شد حتی یونسكو هم به تعریف تازه تر و جدیدتری از علم و سواد بپردازد بنابراین خانواده ها نسبت به داشتن فناوری ها نو در حوزه علم و دانش ترغیب شدند.
طالبی اضافه كرد: در دهه پیش رو فناورهای آموزش باز بخش جدایی ناپذیر از آموزش و پرورش خواهند بود و باید نسل جدید دانش آموزان را در نوع بهره گیری درست از این فناوری ها پرورش داد.
وی تصریح كرد: پژوهش 'كاسویل ولامون' نشان داد كه كامپیوتر در مدرسه باید در جهت تولید تفكر عینی و عمیق، پشتیبانی از تفكر مشاركتی و سوق دادن تفكر دانش آموز به سمت مسیرهای نوین و غیر قابل پیش بینی نقش آفرین باشد.

** یادگیری تعاملی نقش آفرین خواهد بود
یك روانشناس و محقق می گوید: در سالهای اخیر یادگیر تعاملی با محوریت رسانه های نوین و فناوری های جدید جای خویش را در میان خانواده ها باز كرده است.
كاظم مسعودیان در گفت و گو با ایرنا اضافه كرد: بعضی از روانشناسان معاصر همچون 'جان سانتراك ' عقیده دارند كه ' با گسترش فناوری اطلاعات، فناوری یادگیری با رویكردهای گوناگونی نظیر یادگیری شبكه ای و یادگیری مشاركتی، به سرعت جای خویش را در محیط های آموزشی باز كرد و به بهبود آن كمك كرد'.
به گفته وی، رسانه های تعاملی و نوین یا دیجیتال هیچگاه نمی توانند جایگزین نظام آموزشی شوند ولی این فناوری ها مكمل نظام آموزشی است و از جانب دیگر نمی توان نسبت به توسعه آن بی تفاوت بود.
وی اضافه كرد: در چند سال اخیر توجه خوبی به بهره گیری از تكنولوژی های جدید در كلاس های درس شده است و تغییرات سریع فناوری در فرآیند یاددهی و یادگیری باعث تحولات وسیع در این نظام خواهد شد كه نشان داده است یادگیری تعاملی آینده نظام آموزش و پرورش را در برخواهد گرفت.

** جوانان با پلتفرم های آموزشی آمده اند
از سوی دیگر عده ای از جوانان در استارت آپ های خود موفق به طراحی رسانه های تعاملی در امر یادگیری و یاددهی دانش آموزان شده اند.
این شركت های دانش بنیان در پارك های علم و فناوری استانهای مختلف با تولید 'پلت فرم های' جدید مبادرت به تولید كتاب های تعاملی، مجلات آموزشی كاربر محور، بازی های آموزشی كرده اند.
این جوانان با طراحی اپلیكیشن ها اثرگذار با گرافیك بالا زمینه علاقه مندی و بروز خلاقیت را برای دانش آموزان فراهم نموده اند.

** آموزش و پرورش به سراغ رسانه تعاملی رفته است
معاون وزیر و رئیس مركز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش هم از فعال شدن رسانه تعاملی در برای دانش آموزان و والدین آنها اطلاع داد.
اسفندیار چهاربند در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در شهركرد اضافه كرد:
رسانه تعاملی 'سینا تی وی ' در این وزارتخانه طراحی شده است و
در حوزه فناوری اطلاعات به منظور گسترش تعامل وزارتخانه با اولیای دانش آموزان، این رسانه به آدرس http: //sinatv.medu.ir/ فعال گشته است.
وی خاطرنشان كرد: این رسانه با استفاده از اینترنت مجانی برای تمامی اولیای دانش آموزان در استانهای كشور قابل دریافت است.
چهاربند اضافه كرد: از این پس، بحث آموزش خانواده، آموزش مدیران و برگزاری دوره های الكترونیكی ضمن خدمت معلمان با استفاده از این رسانه انجام می گردد.
به گفته وی، زیرساخت های این رسانه تعاملی در وزارت آموزش و پرورش فراهم و آماده شده و امید است در اجرای ماده 67 قانون برنامه ششم توسعه با همكاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساخت های این رسانه در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر هم فراهم گردد.
چهاربند تصریح كرد: با توسعه این رسانه تعاملی، دسترسی دانش آموزان به محتوای الكترونیكی در شهرها و روستاها ارتقا می یابد.
رئیس مركز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در مورد مدارس هوشمند هم اظهار داشت: در این مرحله، توسعه كلاس های هوشمند در سراسر كشور مد نظر است كه بعد از تكمیل فاز كلاس های هوشمند، با عنایت به زیرساخت های لازم مدارس هوشمند هم دایر می گردد.
چهاربند اضافه كرد: هم اكنون از 420 هزار كلاس دایری در كشور حدود 170هزار كلاس هوشمندسازی شده است.
به گفته وی، برپایه قانون برنامه ششم توسعه باید حدود 60 درصد از كلاسهای مدارس كشور هوشمندسازی شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال ایرنا كه محتوای الكترونیك درس ها در كشور هم منتشر خواهد شد، اظهار داشت: نسخه الكترونیك كتاب های درسی به صورت حتم تولید می گردد و نحوه دسترسی به این كتاب ها بستگی به زیرساخت های منطقه ای دارد.
به گزارش لینك بگیر به نقل از ایرنا، یادگیری الكترونیكی یا فن آوری های چند رسانه ای و اینترنت، برای بهبود كیفیت یادگیری و تسهیل آن می تواند در آینده دانش آموزانی خلاق را در حوزه نظام آموزشی، پرورش دهد.
امسال 14 میلیون دانش آموز در مدارس كشور حاضر می شوند كه 483 هزار باب كلاس پذیرای این تعداد از دانش آموزان است.
گزارش از محمود رئیسی
2097/6021


1397/07/03
15:02:08
5.0 / 5
171
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
سئوی سایت با بک لینک دائمی ارزان
linkbegir.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لینك بگیر محفوظ است

لینك بگیر

بک لینک ارزان و رپورتاژ آگهی