پژوهشگر كسب وكار فناوری اطلاعات:

تحقق پشتیبانی از كالای ایرانی با تغییر مدل كسب وكارهای IT

تحقق پشتیبانی از كالای ایرانی با تغییر مدل كسب وكارهای IT لینك بگیر: یك پژوهشگر كسب وكار فناوری اطلاعات معتقد می باشد كه تغییر مدل كسب و كار شركت ها و استارتاپ های فعال حوزه فناوری اطلاعات می تواند به اهداف شعار پشتیبانی از كالای ایرانی بیانجامد.


گروه دانش و فناوری؛ زهرا كوهكن*: دنیای امروز، دنیای تحولات سریع و گسترده در تمام ابعاد است، فرآیند افزایش متقاضیان اشتغال امروز گریبانگیر همه كشورهای جهان است و با عنایت به محدودیت های به وجود آمده در بخش تولید و همینطور لزوم گسترش خدمات در ابعاد مختلف، بیشتر كشورها توجه ویژه ای به ظرفیت های این بخش برای تولید اشتغال دارند. به عبارتی در كشورهای توسعه یافته این معضل با رشد و گسترش مشاغل خدماتی برطرف شده است. به قول مسئولان، در ایران ۵۰ درصد اشتغال در بخش خدمات، ۳۳ درصد در بخش صنعت و ۱۷ درصد در بخش كشاورزی است، در جهت این تحولات، صنایع وابسته به رساننده های خدمات الكترونیكی و دیجیتالی همچون اپراتورها، روز به روز در حال گسترش هستند، ضمن اینكه با ظهور اپراتورهای مجازی تلفن همراه، شركتهای اپراتور خدمات ارتباطی از حوزه انحصاری خارج شده و به سمت رقابتی پیش خواهند رفت، بخصوص با عنایت به گسترش كاربردهای فضای مجازی و خدماتی كه در این بخش می توان عرضه داد، زمینه و بستر مناسبی از موقعیت های بالقوه برای تولید اشتغال به وجود آمده كه در صورت برنامه ریزی درست درباره آن، می توان ازهمه آنها بهره مند شد. اشتغال های دیجیتالی و خدمات دیجیتالی با تاكید بر ابتكار و كارافرینی، شاخص های مهم برای توجیه سرمایه گذاری های اشتغال زا است. به همین منظور نامگذاری سال جاری تحت عنوان «حمایت از كالای ایرانی» توسط مقام معظم رهبری، مبین استمرار اولویت و دغدغه ایشان در حوزه اقتصاد كشور بوده كه برهمین اساس، سال جاری را به مبحث پشتیبانی از كالای ایرانی اختصاص داده اند. پس باتوجه به شعار امسال باید میزان نیاز بازار برای تولید فرصت های شغلی در بخش صنعت، خدمات و كشاورزی شناسایی شود و با تولید تكنولوژی نو و اصلاح فرآیند به خصوص دربخش خدمات، اشتغالزایی در این حوزه توسعه یابد. البته زمانی كه از كالای ایرانی صحبت می گردد منظور كالایی با كیفیت بالا، بادوام، دارای خدمات بعد از فروش، برخوردار از استانداردهای ملی و قابل رقابت در عرصه بین المللی است كه توسط كارآفرینان ایرانی تهیه و با كار كارگر آموزش دیده، ماهر و متخصص ایرانی تولید می گردد. بازمهندسی كانال فروش شركتهای ارتباطی برای جهانی شدن از این رو یكی از مهم ترین شاخص های صنایع در رابطه با فناوری اطلاعات و بخصوص صنایع مخابراتی، تمركز این صنایع بر راه های دستیابی به توسعه پایدار، تولید رشد اقتصادی و همگام شدن با تحولات روز جامعه است. از جانب دیگر با پیشرفت فناوری و ظهور دستگاه ها و ماشین آلات جدید، فناوری اطلاعات به صنعتی زیرساختی در خیلی از صنایع تبدیل شد و اتفاقا بنابراین است كه نقش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی در تحول صنایع و جوامع، پررنگ و غیرقابل انكار می گردد. در این زمینه شركت های خدمات ارتباطی جهت پوشش جامع تمام اهداف آینده پژوهانه خود و محقق ساختن سیاست های دولت باید تصمیم به بازمهندسی كانال فروش و توزیع و تغییر ساختار در این حوزه داشته باشند و مولفه های متعددی كه باعث جهانی شدن یك كالا یا خدمت می گردد را مدنظر قرار دهند. از آنجائیكه خیلی از استراتژی های كلان، وابستگی شدید به ساختار فروش دارد، با چنین تغییری كل «بوم كسب و كار» تحت تاثیر قرار می گیرد. برای پیدا كردن راه های جدید ورود به آینده و ساختن محیط های تازه كه منافع آن متوجه شركت باشد نه رقیبان، چابكی مهندسی فروش ضرورتی دو صد چندان پیدا كرده است. امروزه بعد از تحلیل شرایط موجود از لابه لای تمامی مدلهای خلاقانه حوزه فروش خدمات ارتباطی، راه حل ایده آل در جهت بهبود شرایط كسب و كار، به فعالیت واداشتن عوامل فروش ارزیابی شده است. در مهندسی جدید فروش، برنامه تغییرات در حالی به نتیجه مورد انتظار منجر می گردد كه افراد مناسب در نقش های مناسب انتخاب شوند تا به وسیله هوش انسانی بالقوه كه در عصر تكنولوژی هم همچنان غیرقابل پیش بینی ورقابت ناپذیراست، بازار فروش را بازمهندسی سازند. به همین جهت با وجود گستردگی مدلهای كسب وكار می توان از مدل «فرانچایز» بعنوان یكی از اشكال كسب و كار نام برد كه در تمامی دنیا طرفداران خاص خویش را دارد. در این مدل یك شركت یا برند در ازاء دریافت پول به یك شخص حقیقی یا حقوقی، اجازه استفاده از دارایی های خویش را با شرایط و استاندارد مشخص تحت قرارداد مشخصی اعطا می كند.در این مدل مسئله بسیار مهمی كه لازم است مورد توجه قرار گیرد، مسئله برندسازی است. طبیعی است كه وقتی یك تولیدكننده، نشان كالای خارجی را برای فروش كالای خود به كار می برد، توجه به مسئله كیفیت و خدمات بعد از فروش دیگر مفهومی نخواهد داشت. بنابراین در تعامل سازنده، شفاف و پایدار میان مصرف كننده و تولیدكننده مقوله برندسازی تجاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ به صورتی كه مصرف كننده داخلی به راحتی و با اتكا به برندهای تجاری ملی خوشنام، كالاها و خدمات مورد نیاز خویش را تامین كرده و تولیدكننده هم در جهت تقویت و گسترش برند تجاری خود تلاش مضاعف كند. بدین ترتیب، مصرف كننده احساس خواهد نمود كه توجه و التزامش به فرهنگ خرید كالای داخلی از جانب تولیدكنندگان داخلی هم مورد احترام و تكریم واقع می گردد. مراكز فروش و خدمات بوجود آمده توسط مدل فرنچایز نه تنها محلی برای عرضه خدمات تحت پوشش برند موفق و دارای اعتبار هستند، بلكه. فرد به محض دریافت شعبه خود، از تمام مزایای یك كسب و كار چند ساله بهره مند می گردد و شریك مستقیم دانش، تكنولوژی به روز و مشتریان بشمار می آیند. این طرح نه تنها امتیازات حائز اهمیتی را برای طرفین قرارداد تولید خواهد كرد، بلكه نمونه ای شاخص از كارآفرینی پایدار را هم در بطن خود نهفته دارد. لزوم پایداری در كارآفرینی به اندازه خود مقوله ی كار افرینی اهمیت دارد. یعنی قالب فرنچایزخدمات می تواند با اثر بخشی كسب و كار ها بخصوص برای كارآفرینان نو پا كمك شایان توجهی باشد. به هر صورت نگرش و ذهنیت كارآفرینانه افراد با در نظر گرفتن نهادهای درگیر در حوزه خدمات ارتباطی می ­تواند بر فرایند كارآفرینی پایداراثرگذار باشد تا نتایج حاصل از آن در ابعاد اقتصادی، اجتماعی را به سمت و سوی توسعه پایدار هدایت كند. فناوری اطلاعات سودآورترین كسب و كار دنیا شركت های كوچك و متوسط ۹۰ درصد كسب وكارها را در سراسر جهان به خود اختصاص می دهند، بخش فناوری اطلاعات بعنوان یكی از بخش های سودآور در دنیا شناخته شده است، كارآفرینان حوزه­ ارتباطات و فناوری اطلاعات، استارتاپ ها و شركت های كوچك و متوسط (SME) ها نقش ویژه و مرتبطی در تضمین رشد اقتصادی به روشی پایدار و فراگیر دارند. آنها با پتانسیل منحصربه فردشان برای تولید تاثیر طولانی مدت در اقتصاد جهانی، منطقه ای و ملی در توسعه راه حل های نوآورانه و ICT محور در تلاش اند و همینطور در اقتصاد دانش بنیان فعلی بعنوان منبع مهم مشاغل جدید، بخصوص برای جوانان شناخته می شوند. حال با این تفاسیری كه به آن اشاره شد، می توان به این نكات اشاره نمود كه توسعه كم هزینه ( بدون پرداخت اجاره بها و استخدام نیروی انسانی در هر مركز )، انجام فعالیت فروش متناسب با فرهنگ خرید هر منطقه (بومی سازی )، افزایش سهم بازار با روشی نوآورانه، دارا بودن بازوهای اجرایی جهت بازمهندسی فروش در كل كشور و تغییر تصویر ذهنی مشتری، تولید درگاه های قابل اعتماد جهت كنترل بازار و جلوگیری از تخلفات و داشتن انبار منطقه ای محصولات بدون پرداخت هزینه انبارداری و نگهبانی می تواند از مزایای این طرح تلقی شود، كما اینكه استفاده از برند شركت اصلی و عدم نیاز به هزینه در ساختار برند، استفاده از فرآیند مدیریتی مشخص، كاهش ریسك كسب و كار و احساس امنیت خاطر در اتصال به یك برند قوی و ساختار یافته، برخورداری از حمایت اجرایی و عملیاتی شركت اصلی در شرایط بحران، برخورداری از اقلام تبلیغاتی و تجهیزات اداری توسط شركت اصلی، برخورداری از به روز بودن سیستم های پشتیبانی و عملیاتی انفورماتیك فروش به كمك شركت اصلی، برخورداری از آموزش های ضمن خدمت نیروهای فروش در مراكز توسط شركت اصلی و برخورداری از كمیسیون ویژه در طرح های فروش از مزایای طرح برای مراكز مختلف بشمار می رود. نتیجه اینكه با عنایت به ضرورت ارتقای ارزش برند و تولید یك شبكه فروش و توزیع انحصاری در سراسر كشور، افتتاح این مراكز (شعبات) بعنوان بازوهای قوی اجرایی به صورت انحصاری در جهت اهداف شركت اصلی، می تواند فروش و خدمات سریع را در كل كشور پوشش دهد. همینطور این مدل خلاقانه و پیاده سازی شده در حوزه خدمات ارتباطی، با تولید تغییرات در بخشی از مدل كسب وكار برای خیلی از شركت ها و یا استارت آپ های فعال در این حوزه، سودآوری قابل توجهی را برای آن مجموعه تجاری به همراه دارد. * پژوهشگر كسب و كار فناوری اطلاعات

1397/01/29
23:16:31
5.0 / 5
303
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
سئوی سایت با بک لینک دائمی ارزان
linkbegir.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لینك بگیر محفوظ است

لینك بگیر

بک لینک ارزان و رپورتاژ آگهی