کشف انفجار فضایی فوق العاده قدرتمند توسط دانشمندان

کشف انفجار فضایی فوق العاده قدرتمند توسط دانشمندان لینک بگیر: انفجاری قدرتمند در فضا در عرض 2 هفته به اندازه ای انرژی ساطع کرد که خورشید در تمام طول عمر خود منتشر می کند.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، دانشمندان نمونه ای از یک نوع بطورکامل جدید از انفجار کیهانی را کشف کردند که بر بیشتر ابرنواخترها غلبه می کند. آنها اعلام نمودند این انفجار می تواند نتیجه یک سیاهچاله کوچک یا متوسط ​​باشد که یک ستاره را نابود می کند.
این انفجار که AT2022aedm نامگذاری شده است، از یک کهکشان قرمز واقع در حدود 2 میلیارد سال نوری از زمین توسط ستاره شناسان با بهره گیری از شبکه تلسکوپ های روباتیک اطلس واقع در هاوایی، شیلی و آفریقای جنوبی مشاهده شد.
انفجاری که توسط دانشمندان مشاهده شد، 100 برابر بیش از یک ابرنواختر معمولی انرژی ساطع کرد. بعلاوه، در صورتیکه ابرنواخترها در طول چند ماه محو شدند، AT2022aedm تنها در 14 روز به 1درصد از روشنایی اولیه خود رسید و بعد از آن بطورکامل ناپدید شد. این بدان معناست که تنها در 2 هفته، AT2022aedm به اندازه خورشید در طول عمر 10 میلیارد ساله خود انرژی ساطع کرده است.
یکی از رایج ترین انواع ابرنواخترها، ابرنواخترهای فروپاشی هسته است که وقتی سوخت ستارگان بزرگ با جرم بیش از 8 برابر خورشید برای همجوشی هسته ای تمام می شود، شکل می گیرد. در این اتفاق هسته ستاره که دیگر قادر به مبارزه با جاذبه نیست و در نهایت فرو می ریزد. این اتفاق یک سیاهچاله یا یک ستاره نوترونی در قلب بقایای ستاره ای از لایه های بیرونی ستاره باقی می گذارد.
AT2022aedm نمی تواند یک ابرنواختر معمولی با فروپاشی هسته باشد، برای اینکه کهکشانی که در آن دیده می شود، فقط ستاره های قدیمی کم جرم دارد و جرمی بیش از 8 برابر خورشید ندارد.
دانشمندان اعلام نمودند که احتمالاً امیدوارکننده ترین توضیح برای اینچنین انفجارهایی مدل هایی هستند که شامل نابودی ستارگان ازطریق یک سیاه چاله می شوند.

1402/06/19