محققان هشدار دادند

هر دقیقه ۳ میلیون ماسك به محیطزیست وارد می شود

هر دقیقه ۳ میلیون ماسك به محیطزیست وارد می شود خراسان رضوی دو سال پیش، این تصور که همه ماسک صورت استفاده کنند، چیزی شبیه فیلمی علمی تخیلی به نظر می رسید. با نزدیک شدن به سال 2021 استفاده از ماسک عادی شد. هم اکنون، پژوهشگران دریافتند که 129 میلیارد ماسک ماهانه در سراسر کره زمین مورد استفاده قرار می گیرند و هر دقیقه 3 میلیون ماسک راهی محیط زیست می شوند.

به نقل از نیوز، بیشتر ماسکهای دور ریخته شده یکبار مصرف هستند و از میکروفیبرهای پلاستیکی ساخته می شوند. با در نظر گرفتن این حجم باورنکردنی از زباله های پلاستیکی، پژوهشگران دانشگاه جنوب دانمارک زنگ هشدار محیط زیست را در مورد تاثیر احتمالی ماسک ها بر روی سیاره زمین به صدا در آورند. آنان می گویند: لازم است که جامعه تهدیدهای زیست محیطی بالقوه ماسکهای دور ریخته شده را تشخیص دهد و مردم باید تلاش کنند تا ماسک استفاده شده خودرا به روشی مناسب ازبین ببرند.
محققان اظهار کردند: «با افزایش گزارش ها در مورد دفع نامناسب ماسک ها، لازم است که این تهدید زیست محیطی را بشناسیم و از تبدیل شدن آن به مشکل بعدی پلاستیک جلوگیری نماییم.»
ماسک ها چگونه به محیط زیست لطمه می رسانند؟
ماسک های یک بار مصرف تجزیه پذیر نیستند و کاملا ازبین نمی روند، به این معنا که ذرات پلاستیکی کوچک تر (میکرو و نانو پلاستیک) تجزیه نمی شوند و درنهایت در اکوسیستم محلی گسترش می یابند.
تولید انبوه ماسکهای پلاستیکی صورت از شروع شیوع همه گیری در مقیاس مشابه با تولید بطری های پلاستیکی آب تولید شدند. بااین حال، حتی بطری های آب یکبار مصرف نیز شامل دستورالعمل ها و راهنمایی هایی در مورد نحوه بیرون ریختن صحیح هستند اما در مورد ماسکهای صورت چنین دستورالعملی ارائه نشده است. این بدان معناست که افراد بسیاری ماسک صورت را بعنوان مواد زائد جامد تلقی می کنند.
محققان می گویند: وقتی کاربران ماسکهای پلاستیکی صورت را به درستی ازبین نمی برند، به اقیانوس های اطراف و سیستم های آب شیرین راه پیدا می کنند و می توانند منجر به ظاهر شدن چندین ذره در ابعاد خرد (کوچک تر از پنج میلی متر) طی چند هفته شود. با سپری شدن زمان این ذرات کوچک تر می شوند و تشخیص و از بین رفتن آنها سخت تر می شود.
محققان در ادامه افزودند: نگرانی جدیدتر و بزرگ تر این است که ماسک ها مستقیما از الیاف پلاستیکی ریز (ضخامت حدودا یک تا ۱۰ میکرومتر) ساخته می شوند. هنگام شکسته شدن در محیط ممکنست پلاستیک های ریزتر، آزادتر و سریع تر بیشتری نسبت به پلاستیک های فله مانند کیسه های پلاستیکی آزاد کند.
چنین تاثیراتی می تواند با بهره گیری از ماسک نسل جدید، نانوماسک ها بدتر شوند چون از الیاف پلاستیکی در ابعاد نانو (با قطر کوچک تر از یک میکرومتر) ایجاد می شوند و منبع جدیدی از آلودگی نانوپلاستیک هستند.

چگونه افراد می توانند معضل ماسک را برطرف کنند؟
محققان به سبب این که هیچ اطلاعاتی در این مورد در دسترس نیست نمی توانند میزان آلودگی ماسکهای صورت در محیط را تعیین کنند. بااین حال، باتوجه به دانش مدرن از سایر مواد زائد پلاستیکی، این تیم معتقد می باشد که دفع نامناسب ماسکهای یکبار مصرف سبب پخش مواد شیمیایی و بیولوژیکی مختلف مضر در محیط زیست می شود.
الویس جنبو ژو، سم شناس زیست محیطی اظهار نمود: ما می دانیم ماسکهای یکبار مصرف نیز مانند سایر بقایای پلاستیکی ممکنست تجمع یافته و مواد شیمیایی و بیولوژیکی مضر مانند بیسفنول A، فلزات سنگین و همین طور میکروارگانیسم های بیماری زا آزاد کنند. این موارد ممکنست تاثیرات نامطلوب غیرمستقیمی روی گیاهان، حیوانات و انسان ها داشته باشند.
محققان چند پیشنهاد ارائه کردند؛ آنان به مسئولان شهری و روستایی سفارش می کنند، سطل های زباله مخصوص ماسک استفاده شده نصب کنند. سپس، مقامات باید دستورالعمل های استانداردی را با نظارت دقیق برای مدیریت مواد زائد ماسک ایجاد کنند. همین طور بیشتر افراد ماسکهای یکبار مصرف را به ماسکهای قابل استفاده مجدد تغییر دهند. سرانجام، تولید ماسک قابل تجزیه را سفارش کردند.
نتایج این تحقیق در نشریه علمی Frontiers of Environment Science & Engineering منتشرشده است.

1399/12/24