كشف یك نشانگر تشخیصی جدید برای درمان سرطان دهانه رحم

كشف یك نشانگر تشخیصی جدید برای درمان سرطان دهانه رحم پژوهشگران آمریکایی، یک نشانگر تشخیصی جدید را کشف کرده اند که شاید بتواند نحوه واکنش بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم را نسبت به درمان های استاندارد پیش بینی نماید.

به گزارش لینک بگیر به نقل از ایسنا و به نقل از نیوزوایز، پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس"(UCLA)، یک نشانگر تشخیصی بالقوه کشف کرده اند که شاید بتواند نحوه واکنش بیمار مبتلا به سرطان دهانه رحم را نسبت به درمان های استاندارد شیمی درمانی و پرتودرمانی پیش بینی نماید.
پژوهشگران دریافتند که بیان ژن موسوم به "PACS-1" که در بخش کوچکی از بازوی بلند کروموزوم ۱۱ قرار دارد، در بافت های سرطانی، بیش از حد صورت می گیرد و این مساله می تواند به رشد و گسترش سرطان منجر شود. آنها همین طور دریافتند که انتقال پروتئین PACS-1 از بیرون به درون هسته سلول، نقش مهمی در گسترش سرطان دهانه رحم دارد که در مقابل شیمی درمانی و پرتودرمانی مقاوم است.
پژوهشگران باور دارند که شاید سطوح بالاتر بیانPACS-1 در هسته سلول، بتواند مقاومت در مقابل درمان را نشان دهد.
سرطان دهانه رحم، دومین دلیل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان سراسر جهان است. بااینکه عفونت با "ویروس پاپیلوم انسانی"(HPV)، نقش مهمی در ایجاد سرطان دهانه رحم دارد اما وجود ویروس به تنهایی برای ایجاد سرطان کافی نیست.
ژنتیک و عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن و عادات غذایی نامناسب نیز در این امر نقش دارند.
بدین ترتیب، شناسایی نشانگرهای بیولوژیکی بعنوان عوامل هدف گذاری، برای تشخیص و درمان مهمست.
پژوهشگران در این پروژه، از یکی از روش های بلاتینگ موسوم به "روش لکه غربی"(western blot) استفاده کردند که برای تشخیص مولکول های پروتئین های خاص در بین تلفیقی از پروتئین ها به کار می رود. آنها با بهره گیری از این روش، بیان بیش از حد PACS-1 را در بافت های تومور مشاهده نمودند.
سپس پژوهشگران، مدلهای درون کشتگاهی سلول های انسانی را ابداع کردند تا نقش پروتئین را در رشد سلول ارزیابی کنند. آنها نهایتا جهت بررسی این که آیا بیان بیش از حد پروتئین PACS-1، با مقاومت شیمیایی سرطان ارتباط دارد یا خیر، از تجزیه و تحلیل های در رابطه با فلورسنس استفاده کردند.
اگر PACS-1 در آزمایش های حیوانی تایید گردد، استفاده از آن بعنوان نشانگر تشخیصی می تواند به ارائه راهبردهای درمانی بیانجامد که به غلبه بر مقاومت درمانی سرطان دهانه رحم کمک می کنند.
شاید بتوان روش های جایگزین درمان همچون مهار بیان PACS-1 را به همراه شیمی درمانی و یا عوامل فعال کننده سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار داد.
این پژوهش، در "Journal of Biological Chemistry" به چاپ رسید.

1399/09/23