یك سیاره ابرزمین نادر رصد شد

یك سیاره ابرزمین نادر رصد شد لینك بگیر: ستاره شناسان دانشگاه كنتربری(UC) نیوزیلند یك سیاره ˮابرزمینˮ(super-Earth) نادر جدید را در مركز كهكشان راه شیری كشف كردند. احتمال كشف چنین سیاره ای یك در میلیون است. این سیاره جز معدود سیاراتی است كه دارای اندازه و مدار معادل زمین است.

به گزارش لینک بگیر به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، اگر بخواهیم این سیاره را با زمین مقایسه نماییم جرم این سیاره ابرزمین چیزی بین زمین و نپتون است و در جایی بین زهره و زمین(اگر با منظومه شمسی مقایسه کنیم) به دور ستاره والد(parent star) می چرخد. پیش بینی می شود ستاره میزبان این سیاره جرم کمتری از خورشید داشته باشد و یک سال این سیاره تقریباً ۶۱۷ روز داشته باشد.
سیاره ابرزمین یک سیاره فراخورشیدی است که جرم آن بیشتر از کره زمین است اما بمراتب کمتر از غول های یخی منظومه شمسی، اورانوس و نپتون است.
دکتر "هررا مارتین"(Herrera Martin) نویسنده اصلی این مقاله اظهار داشت: به جهت اینکه دریابیم این ستاره تا چه حد نادر است باید بگویم به خاطر ستاره میزبانش حدودا پنج روز طول کشید تا تصویر آنرا بزرگ کرده، مشاهده و تحلیل نماییم. در صورتیکه این سیاره فقط طی یک اعوجاج پنج ساعته کوچک کشف شد. بعد از تایید این مساله ما به بررسی و خاصیت های سیستم ستاره-سیاره ای پرداختیم. ترکیب گرانش سیاره و ستاره میزبان آن سبب شده است که نور یک ستاره دورتر به شکلی خاص بزرگ شود. ما از تلسکوپ های سراسر جهان برای اندازه گیری اثر خمیدگی نور(light-bending effect) استفاده کردیم.
ستاره شناس دانشگاه کنتربری اظهار داشت: تأثیر ریزهمگرایی بسیار نادر است و ممکنست یک در میلیون ستاره در کهکشان در یک زمان خاص تحت این تاثیر قرار بگیرند. علاوه بر این احتمال کشف یک سیاره در همان زمان بسیار پایین است.
دانشمندان این پدیده ریزهمگرایی را در طول سال ۲۰۱۸ مشاهده نمودند و سیاره" OGLE-۲۰۱۸-BLG-۰۶۷۷ "را با بهره گیری از ابزار آزمایشی همگرایی گرانشی نوری(OGLE) و یک تلسکوپ در شیلی و شبکه تلسکوپ ریزهمگرایی کره(KMTNet) و با بهره گیری از سه تلسکوپ در شیلی، استرالیا و آفریقای جنوبی مشاهده نمودند.
پروفسور "آلبرو"(Albrow ) یکی از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: توسط این آزمایشات هر ساله حدود ۳ هزار پدیده ریزگرانشی کشف می شوند که بیشتر آنها به سبب همگرایی ستاره های تکی(single stars) رخ می دهند.
دکتر هررا مارتین نخستین بار متوجه شد که نور خروجی این رویداد شکل غیرمعمولی دارد و سپس بعد از ماه ها تجزیه و تحلیل محاسباتی نتیجه گرفت که این رویداد به خاطر یک ستاره با سیاره کم جرم رخ داده است.

1399/02/23