با یك روش نوین، آنتی بیوتیك ها به راحتی حریف ابرباكتری ها می شوند

با یك روش نوین، آنتی بیوتیك ها به راحتی حریف ابرباكتری ها می شوند لینك بگیر: دانشمندان ˮدانشگاه اوربروˮ(Örebro University) سوئد در مطالعه اخیرشان اظهار كرده اند یك پپتید می تواند باكتری های مقاوم موسوم به ˮسوپرباگˮ(superbug) را ضعیف كرده تا آنتی بیوتیك های قدیمی را باردیگر اثربخش سازد.

به گزارش لینک بگیر به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، توانایی جمعیت باکتری ها برای ایجاد مقاومت در مقابل داروها(آنتی بیوتیک ها) یک روند تکاملی است. وقتی بیمار آنتی بیوتیک مصرف می کند، بیشتر باکتری های مهاجم از بین می روند، اما بعضی از آنها زنده می مانند و گرفتار جهش ژنتیکی تصادفی می شوند که به آنها اجازه می دهد تا زنده بمانند و از آنجائیکه حالا تنها آنها باقی مانده اند، این ژن ها به باکتری های متولد شده از آنها منتقل می شود و به مرور زمان این مقاومت در این نوع باکتری ها به امری عادی تبدیل می شود و دارو در مقابل آنها بی اثر می شود.
طی چندین دهه اخیر، چاره این مشکل تولید آنتی بیوتیک های جدید بوده است، اما این کار باتوجه به گذشت زمان و معرفی آنتی بیوتیک های گوناگون دشوار شده است. حالا نیز داروهای جدید همیشه در حال توسعه هستند، اما هیچ گاه کافی نیست، چونکه ساخت آنها خیلی طول می کشد و اغلب آنها قادر به تاثیرگذاری در طولانی مدت نیستند. حالا واضح است که روش های دیگر مورد نیاز است.
طی این مطالعه پژوهشگران سوئدی یک پپتید را شناسایی کرده اند که می تواند آنتی بیوتیک های موجود را با دوز بسیار کمی از سوپرباگ های ضعیف شده موثرتر کند.
با این وجود آنتی بیوتیک های جدیدی توسط دانشمندان سراسر جهان در حال توسعه است اما به سبب اینکه روند توسعه آنها زمان بر است احیانا گران خواهند بود و ممکنست طی چد سال آینده باردیگر توسط باکتری های مقاوم بی اثر شوند.
در مطالعه جدید، پژوهشگران دانشگاه "اوربرو" با همکاری پژوهشگران "دانشگاه لینشوپینگ" سوئد یک پپتید ضد باکتریایی را شناسایی و نحوه عملکرد آنرا مورد بررسی قرار دادند. این پپتید " پلانتاریسین"(plantaricin) نام دارد و از یک باکتری پروبیوتیک حاصل شده است. از باکتری پروبیوتیک اغلب بعنوان ماده نگهدارنده مواد غذایی مانند کلم ترش و خیارشور استفاده می شود. فلور روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتری ها است. خیلی از این باکتری ها برای گوارش غذا مفیدند. دسته ای از این باکتری ها که به باکتری های پروبیوتیک معروف هستند، علاوه بر کمک به گوارش، مولکول های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامینها و آنتی بیوتیکهای مختلف را تولید می کنند که برای بدن مفیدست.
در ادامه پژوهشگران پلانتاریسین را در مقابل باکتری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین(MRSA) قرار دادند. این سوپرباگ که اغلب "استاف طلایی"(golden Staph) نامیده می شود، یک باکتری شایع و خطرناک شناخته شده است که اغلب در بیمارستان ها وجود دارد و موجب ایجاد عفونت زخم ها یا ایمپلنت هایی می شود که این مساله می تواند بسیار خطرناک باشد.
در آزمایشات مشخص شد که پلانتاریسین غشای باکتری را از بین می برد و این به آنتی بیوتیک ها اجازه می دهد تا خیلی راحت از پس سوپرباگ ها برایند و آنها را از بین ببرند. این امر موجب می شود داروهای بی تاثیر موجود در بازار باردیگر موثر شوند و بتوانند در مقابل سوپرباگ ها مقاومت کنند.
"هازم خالاف"(Hazem Khalaf) یکی از نویسندگان این مطالعه اظهار داشت: با پلانتاریسین، دوزهای آنتی بیوتیک مورد نیاز برای دریافت اثر ضدباکتریایی کافی ۱۰۰ برابر کمتر از حد معمول است و استفاده از دوز پایین خوب است برای اینکه آنتی بیوتیک ها می توانند عوارض جانبی خطرناکی داشته و به اعضای داخلی بدن لطمه رسانند.
پژوهشگران در آخر گفتند برای جلوگیری از شکل گیری زیست لایه های باکتریایی، قصد دارند پلانتاریسین را با مواد مخصوص جوش دادن/ ترمیم زخم یا روکش های ایمپلنت ترکیب کنند.
یافته های این مطالعه در مجله "Nature Scientific Reports" منتشر گردید.

1399/02/08