بررسی بهتر مغز بیماران اسكیزوفرنیك با روش تصویربرداری جدید

بررسی بهتر مغز بیماران اسكیزوفرنیك با روش تصویربرداری جدید لینك بگیر: پژوهشگران ˮكالج سلطنتی لندنˮ و ˮدانشگاه كینگز لندنˮ در مطالعه اخیرشان از روش تصویربرداری جدیدی آگاهی داده اند كه توسط آن می توانند یك پروتئین در مغز را كه نقش مهمی در بیماری اسكیزوفرنی دارد، مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش لینك بگیر به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، تیمی از پژوهشگران انگلیسی برای نخستین بار توانسته اند مغز انسان زنده را با استفاده از یك روش تصویربرداری جدید مورد بررسی قرار دهند و نشان دهند كه چگونه اختلال عملكرد شناختی كه در اسكیزوفرنی دیده می شود، ممكنست به سبب نبود یك پروتئین كلیدی كه نقش مهمی در تسهیل ارتباط بین نورون ها در مغز دارد، باشد.
روان گسیختگی یا اسكیزوفرنی یا شیزوفرنی كه بیشتر روانپزشكان و روانشناسان به آن "سرطان خاموش" نیز می گویند، یك اختلال روانی شایع است كه از خاصیت های بارز آن فقدان توانایی در اندیشیدن، عاطفه ضعیف، انجام رفتارهای نامعقول و ناتوانی در درك واقعیت است. البته باید افزود كه منظور از ناتوانی در درك واقعیت به معنای توهمات مغزی فرد بیمار است. این بیماری در میان همه بیماری های عمده روان شناختی از همه وخیم تر و شدیدتر است و معمولا خودرا به صورت توهم شنیداری، توهم های جنون آمیز یا عجیب و غریب، یا تكلم و تفكر آشفته نشان میدهد و با اختلال در عملكرد اجتماعی یا شغلی قابل توجهی هم راه است و فرد را از همه جوانب زندگی عقب می اندازد. شروع علایم معمولا در دوران نوجوانی رخ می دهد. این اختلال عموما ادراك را تحت تأثیر قرار می دهد، اما معمولا به مشكلات مزمن در رفتار و احساسات نیز می انجامد.

"اولیور هوز" (Oliver Howes)، نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: درمان های فعلی برای اسكیزوفرنی فقط یك جنبه از بیماری (علائم روانی) را هدف قرار می دهد، اما علایم ناتوان كننده شناختی مانند از بین رفتن توانایی برای برنامه ریزی و به خاطر سپردن، اغلب موجب ناتوانی در طولانی مدت می شود و هیچ درمانی برای آنها وجود ندارد. ما تصور می نماییم كه از بین رفتن سیناپسی این علایم را تحت تأثیر قرار می دهد.
چندین دهه است كه پژوهشگران عملكرد سیناپسی را بعنوان یكی از خاصیت های مهم پاتوفیزیولوژیك اسكیزوفرنی فرض كرده اند. اما به غیر از معاینه های مغزی بعد از مرگ و آزمایش بر روی حیوانات، هیچ راهی تابحال جهت بررسی این فرضیه در مغز انسان زنده وجود نداشت.
پیش تر دانشمندان تنوع ژنتیكی در ژن SV2A را با افزایش ریسك مبتلاشدن به بیماری اسكیزوفرنی مرتبط دانسته بودند. این ژن در تولید پروتئینی كه در ارتباط سیناپسی كمك می نماید، نقش دارد. در این تحقیق آنها از یك ردیاب برش نگاری با گسیل پوزیترون رادیواكتیو كه اخیرا بطور خاص جهت بررسی پروتئین های SV2A توسعه یافته، استفاده كردند.
این روش پژوهشگران را قادر كرد تا برای نخستین بار از فعالیت پروتئین در مغز زنده تصویربرداری كنند.
طی این مطالعه آنها مغز ۱۸ بیمار مبتلا به اسكیزوفرنی را با استفاده از فناوری تصویربرداری جدید اسكن كردند و نتایج را با اسكن مغزی ۱۸ فرد سالم مقایسه كردند. نتایج نشان داد كه افراد مبتلا به اسكیزوفرنی دارای سطح پایین تر از SV2A در دو ناحیه اصلی مغز یعنی كورتكس سینگولیت جلویی ( anterior cingulate cortex) و قشر جلوی مغز هستند. قدم بعدی برای پژوهشگران استفاده از این تكنیك تصویربرداری جدید برای فاش كردن آنچه در مغز انسان در نخستین مراحل بیماری اتفاق می افتد، است.
یافته های این مطالعه در مجله" Nature Communications "منتشر شده است.

1398/10/28