تصاویر فضایی برتر روزهای اخیر

از پنجاهمین سالگرد مأموریت آپولو 12 تا گذر عطارد از مقابل خورشید

از پنجاهمین سالگرد مأموریت آپولو 12 تا گذر عطارد از مقابل خورشید به گزارش لینك بگیر پایگاه خبری ˮاسپیسˮ منتخبی از تصاویر فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر نمود.

به گزارش لینك بگیر به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، پایگاه اسپیس منتخبی از تصاویر فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر نموده است.

پنجاهمین سالگرد مأموریت آپولو ۱۲

آپولو ۱۲(Apollo ۱۲) قسمتی از پروژهٔ آپولوی ناسا بود كه منجر به دومین فرود انسان بر سطح كره ماه شد. آپولو-۱۲ در ۱۴ نوامبر ۱۹۶۹ با سه سرنشین به نام های "پت كنراد"(Pete Conrad)، "ریچارد گوردون"(Richard Gordon) و "آلن بین" (Alan Bean) از مركز فضایی كندی ناسا راهی ماه شدند و در ۱۹ نوامبر در جریان این سفر، كنراد و بین با مه نشین بر سطح ماه فرود آمده و به انجام تحقیقات پرداختند. عملیات آنها در خارج از سفینه، طی دو مرحله و به مدت تقریبی هشت ساعت انجام گردید. آپولو-۱۲ روز ۲۴ نوامبر در اقیانوس آرام فرود آمد. بخش فرماندهی ناو كیهانی آپولو- ۱۲ هم اكنون، بخش با ارزشی از مركز هوا- فضایی ویرجینیا در شهر همپیتون از ایالت ویرجینیای آمریكاست.

"هایابوسا ۲" به زمین برمی گردد

فضاپیمای ژاپنی "هایابوسا ۲"(Hayabusa۲) با نمونه هایی از سیارك ریوگو به زمین بازمی گردد. این فضاپیما در یك سال و نیم گذشته بعنوان همراهی، برای سیارك ریوگو بوده است.
"هایابوسا ۲" به اندازه كافی به ریوگو نزدیك بود تا گلوله هایی را به سطح این سیارك شلیك كند و یا حتی بمب هایی را در آنجا منفجر كند تا بتواند نمونه هایی از سیارك ریوگو جمع آوری كند و به خانه بازگرداند. حال این فضاپیما و نمونه های جمع آوری شده توسط آن راهی بازگشت به زمین شده اند.
"هایابوسا ۲" ۱۴ نوامبر ساعت ۱۰: ۰۵ به وقت ژاپن سیارك را به مقصد زمین ترك كرد و هنگامی كه در حال دور شدن از ریوگو بود، تصاویری از آنرا ثبت نمود و مقرر است تا پنج روز دیگر هم به روند عكاسی از ریوگو ادامه دهد.
بنا بر اعلام "آژانس پژوهش های هوافضای ژاپن"(جاكسا) این فضاپیما به آرامی از ریوگو دور خواهد شد. بدین سان در تصاویر "ریوگو" به مرور كوچك تر دیده می شود. هایابوسا ۲ چندین محموله علمی برای سنجش از راه دور، نمونه برداری و همینطور چهار دستگاه سطح نورد كوچك با خود دارد كه از آنها جهت بررسی سطح سیارك و كسب اطلاعات محیط زیستی و زمین شناسی نمونه های جمع آوری شده و بررسی آنها استفاده می نماید.
ریوگو یك سیارك حاوی كربن است كه در نزدیكی زمین قرار دارد و دانشمندان امیدوارند كه نمونه های جمع آوری شده توسط آن به درك منشاء آب و تركیبات آلی روی زمین كمك نماید.
در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی، زمانی كه "هایابوسا ۲" به اندازه كافی به زمین نزدیك شد، نمونه ها را در ظروفی دربسته به زمین می اندازد و انتظار می رود كه بعد از آن باردیگر به سمت سیاركی جدید رود و به جو زمین وارد شود. انتظار می رود كه كپسول های حامل نمونه ها در استرالیا فرود آیند.

گذر عطارد از مقابل خورشید

۱۲ نوامبر رصدگران شاهد یك پدیده نادر آسمانی در سراسر جهان بودند. این رویداد كه با عنوان "گذر" شناخته می شود، تنها هر ۱۳ سال یك مرتبه اتفاق می افتد و تنها با تجهیزات مناسب و بدون حضور ابر قابل رویت است.
بدین سان سیاره عطارد از مقابل خورشید عبور كرد. پدیده گذر عطارد از مقابل خورشید از ساعت ۱۱: ۳۵ به وقت گرینویچ شروع شد و ۵ ساعت و نیم به طول انجامید.
ازاین رو زمان زیادی برای رصد وجود داشت.
در انگلیس، جوامع آماتور نجومی و رصدخانه های عمومی رویدادهایی را برگزار كردند و اعضای آن توانستند از راه تجهیزاتی مناسب و تخصصی با خیالی آسوده پدیده گذر را ببینند.
پروفسور "مایك كروز"(Mike Cruise) رئیس انجمن سلطنتی نجوم انگلیس اظهار كرد، پدیده گذر یك نمایش آشكار از چگونگی حركت سیارات به دور خورشید است.
وی ادامه داد، این پدیده به این علت اتفاق می افتد كه عطارد یكی از دو سیاره منظومه شمسی است كه نزدیك تر از زمین به دور خورشید می چرخد. سیاره دیگر هم زهره است.
گفتنی است در هر قرن تنها ۱۳ یا ۱۴ گذر برای عطارد وجود دارد. از دید ما در زمین، عطارد از بالا یا پایین خورشید عبور می كند. اما گاهی اوقات مدارهای زمین و عطارد بگونه ای در كنار هم قرار می گیرند كه عطارد مستقیما میان زمین و خورشید عبور می كند.
وقتی كه این اتفاق بیفتد، عطارد از زمین، مانند یك نقطه كوچك(حدود ۰.۵ درصد قطر خود خورشید) دیده می شود.
صدها سال است كه محققان از پدیده گذر برای مطالعه طریقه حركت سیارات و ستاره ها در فضا استفاده می نمایند.

تبریك فضانوردان روز كهنه سربازان در آمریكا

"اندرو مورگان"(Andrew Morgan ) فضانورد ناسا ۱۱ نوامبر برای گرامیداشت روز كهنه سربازان آمریكا در حساب كاربری خود در توئیتر تصویر بالا را منتشر نمود و نوشت: كهنه سربازان محترم سبب افتخار ما هستند و خدمات ارزشمندی را انجام داده اند. كارهای پرارزش آنها همیشه برای من الهام بخش است.

1398/08/28